Uutiset

Lujuustutkimus: Yksi silta Suomessa ei täytä vaatimuksia – Ylimääräistä ilmaa oli useassa sillassa

Betonisiltojen lujuustutkimuksen kohteena olivat suurimmat ja vilkasliikenteisimmät sillat maanteiltä ja rautateiltä.
Liikenneviraston teettämässä betonisiltojen lujuustutkimuksessa tutkittiin 32 rautatiesiltaa ja 62 tiesiltaa. Kuvan siltä ei liity tutkimukseen. Arkistokuva.

Liikennevirasto teetti kesällä 2017 lisätutkimuksia 94 betonisillalle niissä ilmenneiden betonin lujuuspuutteiden takia.

Sillat on rakennettu eri puolille Suomea vuosina 2005–2016.

– Tulosten perusteella vain yksi kohde ei täytä lujuusvaatimuksia eli vuonna 2016 valettu Kuivajoentien alikulkusilta Iissä Oulu-Kemi radalla. Turvallisuusriskiä siinäkään ei ole, mutta tarkempi selvitys kantavuuden alenemasta tehdään, kertoo yksikön päällikkö Minna Torkkeli Liikenneviraston tiedotteessa.

Kuivajoentien alikulkusillan kohdalla rataliikenteen suurin akselipaino on tällä hetkellä 22,5 tonnia. Silta on suunniteltu 35 tonnin akselipainolle.

Tutkimuksessa oli mukana 32 rautatiesiltaa. Alueellisesti ne painottuvat Länsi- ja Etelä-Suomeen. Tiesiltoja tutkittiin 62, ja ne jakaantuivat ympäri Suomea.

Muiden tutkittujen siltojen kantavuus on riittävä.

Hämeenlinnassa tutkittavana oli vuonna 2015 valmistunut ns. Kettumäen ylikulkusilta, jota pitkin Pälkäneentie eli 57-tie ylittää rautatien. Sen kunto oli tutkimuksen mukaan hyvä. Sillan lujuus oli suunniteltua suurempia ja myös rakenteiden ilmamäärä oli pieni.

Ylimääräinen ilma vähentää lujuutta

Tutkimuksissa mitattiin sekä lujuutta että ilmamääriä. Tulosen mukaan ylimääräinen ilma alentaa lujuutta.

– Kohonneita ilmamääriä oli useassa sillassa. Lujuusmarginaalit ovat korkean ilmamäärän silloissa olleet kuitenkin niin isoja, että lujuus täyttää silti vaatimuksen Kuivajoentien siltaa lukuun ottamatta, Torkkeli sanoo.

Kohonneen ilmamäärän pitkäaikaisvaikutuksia siltoihin selvitetään tarkemmin alkavassa väitöskirjatutkimuksessa.

Liikennevirasto käy Torkkelin mukaan vielä kymmenkunta vuonna 2016 rakennettua siltaa läpi ”laadunvarmistusmielessä”.

Lisäksi viraston aiemmin teettämässä tutkimuksessa löydettyjä ongelmasiltoja tutkitaan lisää.