Uutiset

Luksusta ei myydä brosyyreissa

– Huomisen luksus on pienen ryhmän tai heimon luonto-, terveys-, hyvinvointi- ja kulttuurimatkailua, ekoslow’ta ja joutilaisuutta. Hämehän on aina ollut slow, luonnehtii Haaga-Helian ammattikorkeakoulun palveluinnovaatioiden yliopettaja Vesa A. Heikkinen.

Turenkilainen matkailuguru on vakuuttunut siitä, että muutaman vuoden sisällä alkaa todellinen venäläismatkailijoiden vyöry, joka ulottuu myös tänne. Sen takaa maiden välille suunniteltu viisumivapaus. Hanke on Heikkisen mukaan vankassa myötätuulessa sisäasianministeriössä ja EU:ssa.

– Mitä jos viisumivapaus toteutuu jo ensi hallituskaudella? Suomen pitää varautua rajanylityspaikkojen melkoiseen laajentamiseen ja sopivan tieinfran sekä houkuttelevien reittien rakentamiseen, mies esittelee sisäasianministeriön suunnitelmia.

Myös matkailuyrittäjien tulisi valmistautua. Heikkinen puhuu venäläisestä kuluttajasta kotimaisen matkailun pelastajana.

– Matkailuväki ei ole valmis ollenkaan! Osuuskaupassa ja hotelliketjuissa tehdään vasta ensimmäisiä strategiahahmotelmia.

Viisi tähteä on päässä

Venäläisiin viime aikoina syvällisesti perehtyneen Heikkisen mukaan olennaista olisi ymmärtää, mitä he haluavat ja opetella tuntemaan tavat. Venäläiset tulevat Suomeen hakemaan luksusta, mutta luksus on erilaista kuin meidän perinteinen käsityksemme siitä.

– Pitää kysyä, kenen luksus?

– Venäläiselle keskiluokalle Prisma on arvostettu ja jopa ABC-ravintolat luksusta. Pietarin ja Moskovan alueiden eliitti haluaa olla entistä enemmän näkymättömissä. Heille luksus on yksilöllisyyttä, yksityisyyttä, puhtautta, turvallisuutta, vapautta ja luontoelämyksiä. Venäläiset ovat perhekeskeisiä ja haluavat viettää aikaa mökeillä ja villoissa oman suvun kesken, Heikkinen sanoo.

Kysyntää olisi huippuluksukselle ja premium-tason palveluille, mutta Suomessa ei Heikkisen mukaan pystytä perinteiseen viiden tähden tasoon kuin muutamassa paikassa. Toisaalta ei ole tarviskaan, sillä viisi tähteä on ihmisen päässä.

– Huippurikkaille tavallisuus voi olla luksusta, mutta paikan täytyy olla uniikki. Luksuselementiksi riittää esimerkiksi se, että he näkevät, kuinka sadan metrin päästä nostetaan muikkua verkolla, jonka he kohta saavat lautaselleen.

Mitä löytyy tiskin alta?

Heikkinen nostaa Hämeenlinnan seudulla venäläisiä potentiaalisesti houkuttelevaksi kohteeksi Vanajanlinnan yllä pitämän Metsänvartijan tilan Janakkalassa.

– Ei sitä ole pidetty paljon esillä markkinoinnissa. Rikkaille ei myydä luksusta koskaan brosyyreissa, vaan he kysyvät, mitä sulla on tiskin alla?

Esimerkiksi hienoimpien huviloiden markkinoinnin täytyy kulkea korvasta korvaan. Vieraanvaraisuus pitää olla kaikessa yhdistävänä voimana.

Hän lähtisi myös purkamaan osiin venäläisiin liitettyjä kliseitä, kuten ostosmatkailua.

– Keskeisimpiä ostotuotteita on ruoka. Autokorjaamojen pitäisi myös herätä markkinoimaan, sillä venäläiset liikkuvat tänne omilla autoillaan ja tulevat myös varta vasten huollattamaan autojaan, Heikkinen kertoo.

Mutta kuinka hämäläiset matkailuyrittäjät sitten herätettäisiin?

– Pitäisin hauskan seminaarin, jossa pohdittaisiin kliseitä ja eri alueilta tulevien venäläismatkailijoiden eroja. Hämeen Matkailun pitäisi tehdä myös yhteistyötä yli maakuntarajojen, mennä isompiin kimppoihin, Heikkinen pohtii. (HäSa)

Päivän lehti

19.1.2020