Kolumnit Uutiset

Luomukaupassa asiakas on väärässä

Tiistain Helsingin Sanomissa oli poikkeuksellinen luomujuttu. Se kertoi vaikeuksista, jotka sulkevat luomukauppojen ovia.

Myynti konttaa, tuotteille ei ole riittävästi ostajia, eikä kauppa löydä rahoitusta. Sijoittajat kavahtavat suurta riskiä.

Luomu sisältää paljon sanoja ja vähän liikevaihtoa. Luomun markkinaosuus on noin prosentti.

Kirjailijat, muusikot, näyttelijät, tiedemaailman pintaeläjät ja tyhjäjulkkikset vakuuttavat ostavansa ainoastaan luomua.

Totuus voi olla toinen, sillä muoti sanelee puheiden sisältöä.

Luomukauppiaat ihmettelevät, miksi kuluttajat vertaavat pienen kaupan luomua markettien tavallisiin tuotteisiin. Hinta on eri – ja hintamielikuva kauppiaiden mielestä väärä.

Yksi kauppias sanailee, että ”suurten ketjujen halpa tarjonta vääristää kuluttajien hintakäsitystä”.

Mitä tämä on suomeksi, sitä voi arvailla. Perimmäinen sanoma tulee kuitenkin selväksi.

Kuluttaja on väärässä, kun hän ei ymmärrä ostaa luomutuotteita.

Väite ei ole missään mielessä uusi. Suomessa on suuri määrä ihmisiä, joiden tuotteita väärässä olevat tyhmät ja sokeat asiakkaat eivät ole ostaneet.

Näitä ihmisiä sanotaan entisiksi kauppiaiksi.

Vääristynyt hintakäsitys paljastaa luomumaailman ajattelua.

Mitäpä muuta kauppias inttää kuin sitä, että luomuruuan ja tavallisen ruuan hintaero on aivan liian suuri. Pitäisikö hinnan olla peräti sama?

Luomutuottajien ja -kauppiaitten mielestä luomu on kuitenkin ylivertaisesti parempaa kuin Kemiran kasvattama ruoka.

Jos ruoka on parempaa, sen normaalin järjen mukaan pitää olla kalliimpaa kuin huonon ruuan.

Luomun täytyy siis olla kallista!

Suomi on markkinatalousmaa. Missä talousjärjestelmässä luomukauppiaat mahtavat asua – tai haluaisivat asua?

Piipahdetaan autokaupassa.

Mersu on parempi auto kuin vanha Lada ja tästä syystä niillä on aivan eri hinta. Se on itsestään selvää.

Jos kalliiden autojen kauppias sanoo, että asiakas on väärässä ja Ladan hintaa pitää nostaa, jotta Mersu tekisi kauppansa, jokainen ymmärtää hänen olevan kuutamolla – ja väärällä alalla.

Luomupuolella kaikki on mahdollista.

Markkinataloudessa asiakas on aina oikeassa: hän ostaa tai jättää ostamatta.

Jos luomumaailma ei tätä taivu ymmärtämään, ei alan tulevaisuus hyvältä näytä. Ei pelkästään siksi, ettei ketään saa syyllistää.

Miten myydä luomutuotetta jopa nelinkertaisella hinnalla normituotteeseen verrattuna, kun puolueettomissa makutesteissä luomu on menestynyt kiusallisen huonosti.

Parempi ruoka ei maulla mitattuna ole parempaa ruokaa.

Päivän lehti

6.4.2020