fbpx
Uutiset

Luomuko ei kiinnosta Suomessa?

Hämeen Sanomat uutisoi näyttävästi luomubuumin loppumisesta (HäSa 5.9.2006).

Luomualaa lähes 10 vuotta läheltä seuranneina ja viimeiset vuodet luomuketjujen toimintaa tutkineina väitämme, että luomu kiinnostaa yhä suomalaisia kuluttajia, mutta kiinnostaako se tarjontaketjun viljelijöitä, valmistajia ja kauppaa?

Kuluttajakyselyiden mukaan vajaa viidennes suomalaisista kuluttajista käyttää luomutuotteita ja aikoo tehdä niin jatkossakin.

Kuluttajat liittävät luomuun monia positiivisia asioita, kuten tuotteiden terveellisyyden, ympäristöystävällisyyden ja maun. Kuluttajien kiinnostus on kuitenkin selvästi suurempaa, kuin mitä luomutuotteiden markkinaosuudet kertovat, sillä luomutuotteet yltävät Suomessa muutamissa tuoteryhmissä korkeimmillaan noin kuuden prosentin osuuteen myynnistä.

Miksi suomalaiset myönteisistä asenteistaan huolimatta valitsevat kaupassa tavanomaisen tuotteen luomun sijaan? Yksinkertainen selitys on se, että kuluttajan valinnan mahdollisuus rajoittuu siihen, mitä hänelle kaupassa on tarjolla.

Kuluttajien näkökulmasta tarjolla joko ei ole luomutuotteita tai valikoimissa olevat luomutuotteet eivät vastaa heidän tarpeitaan. Kuluttajat eivät osta vain luomua, vaan luomutuotteita, jolloin luonnonmukaisen tuotantotavan lisäksi myös tuoteominaisuudet vaikuttavat valintaan.

Kauppojen luomuvalikoimat laajenivat voimakkaasti 1990-luvun lopulla. Uusi vuosituhat toi kansainvälisen kilpailun Suomenkin päivittäistavarakaupan areenalle, mikä pakotti sekä kaupan että teollisuuden keskittymään hintakilpailuun. Tämä kehitys ei ole ollut omiaan suosimaan luomutuotteita, joiden osuus on kaventunut kauppojen hyllyillä ja siirtynyt entistä enemmän hypermarketteihin, joissa tuotepaljouden keskeltä niiden löytyminen on onnenkauppaa.

Kaupalla tuskin on mitään luomutuotteita vastaan. Suomessa mikään kauppaketju ei ole kuitenkaan selkeästi profiloitunut panostamalla luomuun, kuten monissa muissa Euroopan maissa.

Kuten kuluttaja, myös kauppa toimii tarjonnan rajoissa. Se rakentaa valikoimansa sen perusteella mitä heille tarjotaan. Suomen keskeinen pullonkaula on juuri tässä, sillä meillä ei ole aktiivista luomutuotteiden tarjontaa.

Luomutuotteiden valmistajat ovat joko pieniä yrityksiä tai luomu on merkityksetön osa ison yrityksen tarjonnasta. Suomessa ei ole valtakunnallisesti merkittävää yritystä, joka aktiivisesti kehittäisi luomutuotteita ja toimisi alan veturina.

Pienet yritykset ovat sitoutuneita luomuvalmistukseen, mutta heidän resurssinsa koko alan kehittämiseen ovat pienet. Näin ollen luomutuotteiden tuotekehitys on vähäistä ja luomutuotteiden menekinedistäminen vieläkin vähäisempää.

Kuinka pitkälle voimme olettaa kuluttajien uskollisuuden venyvän, kun toinen toistaan houkuttelevampia luomun kanssa kilpailevia vaihtoehtoja on helposti ja houkuttelevasti tarjolla?

Marja-Riitta Kottila

MMM

Helsinki

Päivi Rönni

MMM

Hausjärvi

Menot