fbpx
Uutiset

Maaginen 68 vuotta

Hallitus panisi ihmisen työskentelemään jopa 68-vuotiaaksi. Samainen 68 vuotta antaisi syrjäkylillä asuville vapautuksen rakentaa erillisiä jäteveden puhdistamisjärjestelmiä. Järkitouhua, sillä kun työt loppuvat, ei vessanpyttyyn ole paljon päästettävää. Ei ainakaan hallituksen eläkeuudistusten ja leikkausten jälkeen.

Maaseudulla asuvat ovat kironneet tiukkoja puhdistusvaatimuksia, jotka voivat maksaa tuhannesta eurosta jopa pariinkymmeneen tuhanteen. Lainkuuliaisilla puhisee pienpuhdistamo jo täydessä työssä, mutta aika moni on lykännyt koko puuhaan ryhtymistä. Seitsemän vuotta sitten haja-asutusalueiden jätevesien käsittelystä annettua asetusta kritisoitiin heti tuoreeltaan rankoin sanakääntein ja arvostelijoiden joukko on vain kasvanut.

Harvoin laiskuudesta tai saamattomuudesta pääsee hyötymään, mutta nyt jätevesiensä puhdistusjärjestelmien rakentamista siirtäneet ovat olleet onnekkaita. Perustuslakivaliokunta edellyttää asetuksen purkamista ja korvaamista lailla. Lievennyksiä saadaan siis vielä odotella, muttei niitä voida jättää tekemättä.

Enää ei mökin mummon tarvitse pelätä kalliin puhdistamon rakentamista. Toisaalta järjestelmiä ei tarvitse rakentaa, jos omalle asuinalueelle on vuoteen 2017 mennessä tulossa viemäriverkko. Kunnat voivat halutessaan velvoittaa talot liittymään kunnalliseen viemäriin.

Pian moni nopeasti toiminut voi huomata, että kallis puhdistamo tuli rakennettua turhaan, kun edessä on joka tapauksessa liittyminen kunnalliseen verkkoon.

Vapautuksen antaminen pelkän iän perusteella tuntuu nyt kuitenkin uudelta virheeltä. Kun puhdistusvaatimuksen tavoite on vähentää ympäristöön päätyvän fosforin ja typen määrää, tuntuisi järkevimmältä antaa vapautus syntyvän jätteen perusteella. Perustuslakivaliokunnan puheenjohtaja Kimmo Sasi on esittänyt vapautuksen perusteiksi 68 vuoden ikää ja kansaneläkeoikeutta yhdessä. Näin vapautus kohdistuisi pientalouksiin.

Nykyinen asetus lähtee syntyvän jätteen määrästä, jolloin kunnissa on voitu myöntää vapautuksia erillisten anomusten perusteella. Tosiasiassa viime vuodet ovat kuntatasolla olleet yhtä kaaosta. Asukkaan pitäisi saada kunnasta neuvoja ja suunnitelma-apua, mutta kunnilla ei ole riittävästi työntekijöitä.

Asetuksesta ei saa tukea käytännön tilanteisiin, joissa on löydettävä sopiva puhdistusmalli yksittäisille talouksille. Kunnissa pähkäillään litramäärien ja pitoisuuksien äärellä, samaan aikaan, kun asetusta valmistelleet virkamiehet ihmettelevät, miten asetuksen voidaan odottaa antavan yksityiskohtaisia tulkintamalleja.

Kuntien ympäristötoimen pitäisi myös valvoa, että haja-asutusalueella jätevesien puhdistus on kunnossa, mutta työvoimaa tehtävään ei ole. Kuntakenttä odottaa uuden asetuksen antavan kenttätyöhön selkeät toimintaperusteet ja lisäävän valvonnan ja neuvonnan resursseja. Kuntakentällä ei ole rahaa lisäväen palkkaukseen, joten rahoitusta pitää saada valtiolta.

Anu Kankaansydän-Lahtinen

Menot