Uutiset

Maailman pisin merisilta yhdistää nyt Kiinan rannikkokaupunkeja – paikallinen media kutsuu sitä "kuoleman sillaksi"

Lauttamatkustajat ottivat kuvia maailman pisimmästä merisillasta syyskuun lopussa.

Kiinassa avautui tänään tiistaina maailman pirin merisilta. Sillalla on pituutta 55 kilometriä, ja se yhdistää Etelä-Kiinassa kolme suurta rannikkokaupunkia: Hongkongin, Macaon ja Zhuhain.

Alueella asuu yhteensä 68 miljoonaa ihmistä.

Asiasta uutisoivat muun muassa BBC ja CNN.

Avajaisjuhlallisuuksia johti tiistaina Kiinan presidentti Xi Jingping. Tavalliselle liikenteelle silta avautuu vasta huomenna.

Silta maksoi 17,5 miljardia euroa. Se on lähes saman verran kuin Suomen valtion suurin tulonlähde, arvonlisävero, joka on noin 18 miljardia euroa vuosittain.

Uusi silta ei ole suinkaan maailman pisin silta. Kiinassa ja Taiwanissa sijaitsee viisi siltaa, jotka ovat virallisesti vielä pidempiä.

Pisin on Danyang-Kunshanin silta, peräti 164 kilometriä. Se on osa Pekingin ja Shanghain välistä rautatietä, ja se valmistui vuonna 2010.

Ainakin 18 kuoli rakennustöissä

Merisiltaa alettiin rakentaa jo vuonna 2009, ja valmistuminen viivästyi monesti.

Rakentamista leimasivat turvallisuusongelmat. Virallisten lukujen mukaan ainakin 18 ihmistä kuoli rakennustyömaalla. Satoja työntekijöitä loukkaantui.

BBC:n mukaan silta sai paikallisessa mediassa jopa nimen ”kuoleman silta”.

Silta on rakennettu kestämään maanjäristyksiä ja taifuuneja. Siihen käytettiin noin 400 000 tonnia terästä, mikä riittäisi rakentamaan 60 Eiffel-tornia.

Sillasta noin 30 kilometriä kulkee merialueella Helmijoen suistoalueella. Jotta laivat pääsevät rakennelman ohi, tie sukeltaa 6,7 kilometriksi tunneliin meren alle. Merenalainen tunneli on rakennettu kahden keinotekoisen saaren väliin.

Loppu osa sillasta on yhteysteitä sekä maasiltoja ja -tunneleita.

Aikaisemmin Zhuhain ja Hongkongin välinen matka saattoi kestää neljä tuntia. Nyt matka-aika on enää puoli tuntia.

Sillalla ajaminen ei ole ihan yksinkertaista: sinne pääsee vain hakemalla erityislupaa, joita jaetaan kiintiöittäin.

CNN:n mukaan esimerkiksi Hongkongissa useimpien autoilijoiden täytyy jättää autonsa satamaan ja siirtyä joko yksityiseen bussiin tai vuokra-autoihin. Bussilla sillan ylitys maksaa seitsemästä eurosta lähes yhdeksään euroa riippuen kellonajasta.

Sillalla on tiemaksu. Julkinen liikenne ei pääse sillalle. Sillalle ei ole rakennettu myöskään rautatietä.

Silta kuin ”napanuora”

Useat Kiinan hallinnon arvostelijat pitävät siltaa välineenä, jolla Hongkongia vedetään yhä lähemmäksi Kiinan hallintoa.

– Tämä silta on hyvin näkyvä… Sen voi nähdä lentokoneesta, kun saavutaan Hongkongiin, ja se on henkeäsalpaava, hongkongilainen poliitikko Claudia Mo sanoi CNN:lle.

– Se yhdistää Hongkongin Kiinaan lähestulkoon napanuoran lailla.

Sillan rakentaminen on myös aiheuttanut huolta ympäristölle. Helmijoen suistossa elää uhanalaisia intiankyttyrädelfiineja, joiden elinympäristö on yhä kaventunut rannikkokaupunkien rakennusprojektien vuoksi.