Uutiset

Made in Hämeenlinnasta yhdistys joka panee töpinäksi

Matkamessuilla tammikuussa julkistettu Made in Hämeenlinna -tuotesarja on poikinut samannimisen yhdistyksen, joka tukee Hämeenlinnan kaupungin identiteettiä paikallisten tuotteiden ja palvelujen muodossa.

– Made in Hämeenlinnan ei ole enää vain juhlapuhetta, vaan panemme töpinäksi, sanoo projektipäällikkö Hillevi Kaarlenkaski.

Made in Hämeenlinna -yhdistyksessä toimii niin yrityksiä, organisaatioita kuin yksityisiä ihmisiäkin. Lähtökohtia ovat paikallisuus, omaleimaisuus ja laadukkuus.

– Emme käytä tuotteita ja palveluja vain siksi, että ne ovat hämeenlinnalaisia, vaan siksi, että ne ovat erinomaisia. Mikä tekee hämeenlinnalaisuudesta erilaista, joka erottaa meidät muista? Miksi Hämeessä on mennyt aina hyvin? kysyy yhdistyksen puheenjohtaja Sari Rautio.

Yhdistykseen ovat liittyneet tähän mennessä mm. Kuurojen palvelusäätiö Sampola, Vekka Liikenne oy, Projektistudio oy, Kehittämiskeskus oy Häme ja Lasten Liikunnan Tuki ry.

Varapuheenjohtajana toimiva Iisakki Kiemunki edustaa yhdistyksessä Hämeenlinnan kaupunkia, joka on muiden ohella suhtautunut ideaan alusta asti myönteisesti.

– Idea on otettu harvinaisen avoimesti vastaan. Tämä ei ole kenenkään – ei yhdenkään puolueen, yrittäjän eikä ihmisen omaisuutta – vaan yhteinen missio. Kaupunki näkee, että konseptia voidaan käyttää laajasti osana kuntamarkkinointiamme, Kiemunki sanoo.

Yhdistyksen nimeämä tuoteraati arvioi tuotteesta tai palvelusta, soveltuuko se Made in Hämeenlinna -tuotteeksi. Hyväksytty tuote tai palvelu voi saada Made in Hämeenlinna -tuotemerkin, jonka logo on vielä nyt suunnittelijan pöydällä.

Hillevi Kaarlenkasken mukaan tuotteen tai palvelun täytyy olla Hämeenlinnassa tuotettu ja ilmentää hämeenlinnalaisuutta. Idea on, että siihen liittyy tarina. Palvelun tai tuotteen saatavuus pitää olla taattu.Kehittämiskeskus oy Hämeen hallinnoima juuri käynnistynyt Luova tila -hanke ottaa yhdistyksen toiminnan osin siipiensä suojaan. (HäSa)