fbpx
Kolumnit Uutiset

Made in ties missä

Lähes jokaisen kodin kaapista löytyy Arabian astioita. Kokonaisia astiastoja on peritty ja niitä on usein saatu esimerkiksi häälahjoiksi.

Huutokaupoissa, antiikkiliikkeissä ja kirpputoreilla arabiasta pyydetään ja usein myös maksetaan maltaita. Kotimaista laatua on arvostettu.

Vaan miten mahtaa olla tulevaisuudessa, kun Fiskars sulkee ensi vuonna Helsingin keramiikkatehtaan ja yhden Suomen tunnetuimman tuotemerkin valmistus siirretään kokonaisuudessaan ulkomaille. Näitä työpaikkoja ei taida enää minkäänlainen kilpailukykyloikka pelastaa.

Yhtiö korostaa luonnollisesti, että tuotekehitys sekä muotoiluun ja brändeihin liittyvät päätökset tehdään edelleen Suomessa, mutta onko tuote sen jälkeen enää suomalainen?

Ilmeisesti on laskettu, että kun Thaimaassa tehdyt muumimukit ovat tähänkin saakka tehneet kauppansa, niin miksi ne eivät tekisi vastakin.

Onko kotimaisuudella mitään väliä? Sitä on pohdittu ennenkin.

Unilever aiheutti aikanaan myrskyn siirtäessään Turun Sinapin valmistuksen ensin Ruotsiin ja sitten Puolaan. Sittemmin merkin valmistus päätettiin kuitenkin palauttaa takaisin Suomeen.

Tämä on myös huomioitu tuotteen markkinoinnissa. Sinappituubeja koristaa nyt sinivalkoinen vyö, jossa julistetaan “Takaisin Suomessa”.

Ennen lähes kaikkien taskussa oli Nokian kännykkä. Kun kännykät myytiin Microsoftille, moni luopui merkkiuskollisuudesta. Minä muiden mukana.

Sisu-pastilleja taas olen ostanut silloin tällöin, vaikka Cloetta valmistuttaakin pastillit nykyään Italiassa.

Suomalaisen Työn Liiton mukaan 85–90 prosenttia kuluttajista haluaa tietää, missä tuote on tehty. Suomalaisuus siis vaikuttaa ostopäätöksiin. Kotimaisen kohdalla siedetään usein myös hieman kalliimpi hinta.

Kotimaisesta valmistuksesta kertovaa avainlippua ei Arabian lautasissa tulevaisuudessa enää nähdä. Sen sijaan niissä voi käyttää Design from Finland -merkkiä, jonka liitto lanseerasi vuonna 2011 merkiksi kotimaisesta muotoilusta. Tämän merkin käyttäminen ei vaadi suomalaista tuotantoa.

Pysyykö kuluttaja kärryillä? Samalla merkillä ratsastaa esimerkiksi Finlayson ja pian ilmeisesti myös Nanso, joka sekin harkitsee viimeisten Suomen tehtaidensa sulkemista.

Tuleeko tuotteisiin yhtä näkyvästi myös Made in -merkintä valmistusmaasta? Epäillä sopii.

Menot