Uutiset

Mainoskielto ei olisi tätä päivää

Mikä on roskaruokaa? Edes siitä ei ole yhtä totuutta.

Lasten ja nuorten lihavuus on yleistynyt Suomessa samaan tapaan kuin muissakin länsimaissa. Totutun meriselityksen mukaan lasten lihavuuden syy on amerikkalaismallisessa roskaruuassa, ylenmääräisessä rasvassa ja sokerissa. Yhdysvalloissahan liikalihavuus, niin lasten kuin aikuistenkin, on vielä paljon täkäläistä pahempi terveysongelma.

Britanniassa terveysjärjestöjen kampanja on tiettävästi johtamassa roskaruuan mainontakieltoon televisiokanavilla.

Kansanterveyslaitos, Kuluttajavirasto ja opetushallitus kaavailevat mainoskieltoa Suomeenkin.

Huolta lasten ravintottumuksista pitää kantaa, mutta Aamulehden haastatteleman opetushallituksen pääjohtajan Kirsi Lindroosin linjoille ei ole kiirettä. Hän on lehden mukaan sitä mieltä, että ”kaikki keinot on otettava käyttöön, jotta lasten ja nuorten lihominen saataisiin pysäytettyä”.

Ensin on hyvä harkita ja ampua vasta sitten tykillä, jos on tarpeen sittenkään.

Pekka Puska täsmentää Kansanterveyslaitoksen verkkosivuilla, ettei kannata mainoskieltoa, koska se on monella tavalla vaikea asia.

Täsmennys osuu naulan kantaan. Ei ole minkäänlaisia takeita, että kielto palvelisi tarkoitustaan.

Ylipainon lisääntyminen on monitahoinen ilmiö, joka liittyy laajasti ihmisten elämäntapaan, toki myös epäterveelliseen ravintoon, mutta eittämättä myös muihin asioihin kuten liian vähäiseen liikuntaan.

Mainoskieltokaavailuista voi päätellä, että terveysvalistajien keinot ovat vähissä. Valitettavasti.

Roskaruuan mainoskielto on todellisuudelle vieras ajatus. Ei mainonta ratkaise suuntaan eikä toiseen suomalaisten terveysongelmia, ei lasten eikä aikuisten.

Mikä on roskaruokaa? Edes siitä ei ole yhtä totuutta.

Eivät hampurilaiset, karkit ja limsa mihinkään katoa, vaikka niiden mainonta kiellettäisiin. Pikemminkin kielletyn hedelmän maku olisi lasten suussa osittaisenkin mainoskiellon jälkeen vain entistäkin makeampi.

Kieltokaavailujen takana haisee kaksinaismoralismi. Lapsia ei voi viranomaismääräyksillä ”suojella” maailmalta, jossa he elävät.

Mainonta on tätä päivää, johon kaikenkarvaiset sensuuriaikeet sopivat äärimmäisen huonosti. Hyviä tapoja mainostajien on tietenkin syytä pitää kunniassa. Valistuneet mainostajat osaavat haistella sen verran tuulta, että ymmärtävät mikä on sopivaa ja mikä ei. Ylilyönteihin on puututtava, mutta siihen ei tarvita yleisiä kieltoja.

Limsa-automaatit olisi järkevää poistaa kouluista, mutta siinäkin tullaan tekemisiin arkisen todellisuuden kanssa. Halutaanko, että lapset juoksevat välitunnilla kioskille tai lähikauppaan? Ei limsa-automaattien poistamiseen tarvita mahtikäskyjä. Harkinta asiassa kuuluu kouluille.

Vanhempien vastuuta lasten terveydestä ei voi liikaa korostaa. Epäterveelliset tottumukset koskevat kuitenkin useissa tapauksissa koko perhettä. Kaiken ”epäterveellisen” mainonnan kieltämistä ei sentään kukaan ole vielä ehdottanut.

Päivän lehti

30.3.2020