Uutiset

Makkulan ja Asumaniemen …kausi vauhtiin Magny-Coursissa…

Kuin kolmipyöräinen formula, kyydissä kaksi miestä ja vauhtia parhaimmillaan yli 300 kilometriä tunnissa.

Hämeenlinnalaisen Petri Makkulan, 38, meno sen kuin vain paranee ratamoottoripyörien sivuvaunuluokassa. Suomen ja Baltian ratoja viime vuodet hallinnut Makkula kokeilee kyytiään alkavalla kaudella vauhdikkaan lajin MM-sarjassa.

Peten kyytiin hyppää tänäkin vuonna kokenut nokialainen purkkiorja Harri Asumaniemi, 55. Oriveden Moottorikerhoa edustava kaksikko on ajanut yhdessä kuusi kautta.

– Suman kanssa olen löytänyt parhaan vauhtini. Tiedän hänen temppunsa tarkalleen ja hän tietää minun. Yli 170-hevosvoimaisen sivarin kyydissä ei nimittäin parane tehdä mitään äkkinäisiä liikkeitä, Makkula muistuttaa.

Makkulan ja Asumaniemen MM-kiertue käynnistyy sunnuntaina. Kauden ensimmäisen kisansa miehet ajavat Magny-Coursin radalla Ranskassa ensi viikon lauantaina.

– Meille jää vajaa viikko säädellä peliä kisakuntoon, ja tutustua perinteikkääseen moottorirataan. Olemme saaneet paljon hyödyllisiä neuvoja myös hallitsevilta maailmanmestareilta Pekka Päivärinnalta ja Adolf Hänniltä. Heidän viitoittamaa tietä tässä lähdetään painelemaan, Makkula suunnittelee.

Seitsemän osakilpailua käsittävä MM-sarja jatkuu kesäkuussa Unkarissa ja Kroatiassa ajettavilla kisoilla. ”Sivarit” ovat vauhdissa kesän aikana myös kolme kertaa Saksassa ennen syyskuun lopulla Le Mansin radalla ajettavaa kauden viimeistä osakilpailua.

– MM-sarjan lisäksi ennätämme ajaa Suomen cupin viidestä kisastakin neljä. Kisaviikonloppuja testeineen ja harjoituksineen on siis luvassa kaikkiaan yksitoista, Makkula kertoo.

Le Mansin kisa näytti suuntaa

Makkula ja Asumaniemi eivät lähde ensimmäistä kertaa ajamaan kansainvälisille radoille. MM-sarjakokemustakin parilla on kahden Le Mansin kisan verran. Viime syksynä Makkulan 1 000-kuutioinen LCR-Suzuki ärjyi yhdenneksitoista kauden päätöskisassa.

– Se kisa rohkaisi ajamaan koko MM-sarjan. Olimme parhaimmillaan seitsemäntenä ennen kuin pyörähdimme. Sellaisilla sijoilla kannattaa ilman muuta lähteä mukaan leikkiin, Makkula pohtii.

Sivuvaunujen MM-sarjan kisoissa on mukana parhaimmillaan parisenkymmentä paria.

– Täyttä MM-sarjaa ei kuitenkaan aja ihan niin montaa laitetta. Saksan ja Ranskan kisoissa on mukana perinteisesti monta paikallista villin kortin kuskia.

MM-sarjan kisoissa ajetaan kaksi lähtöä – lyhyt ja pitkä kisa.

– Lyhempi on tänä vuonna kymmenen kierroksen mittainen ja pidempi täydet parisenkymmentä kierrosta. Aivan lyhyitä pudotuskisoja, sprintejä, ei enää ajeta, kertoo Makkula.

Makkula ja Asumaniemi ovat valmistautuneet kisakauteen hyvin. Ajorytmiin pari uskoo pääsevänsä jälleen nopeasti.

– Jo viime kaudella vauhtimme parani tasaisesti mitä enemmän pääsimme ajamaan. Toivottavasti myös laitteet pysyvät nyt hyvin nipussa. Kone ja runko on käyty läpi huolellisesti, Makkula sanoo. (HäSa)

Asiasanat