Uutiset

Mansikkamokka ja kumppanit tekevät vasta tuloaan Kanta-Hämeeseen

Ryöppy papuja valua rahisee metalliseen säiliöön Mokkamestarien kahvipaahtimossa Tampereen ja Ylöjärven rajalla. Ilmassa tuoksuu – kuinka ollakaan – kahvi.

Mokkamestarien kahvinpaahtaja Hannu Paakkinen kumppaneineen paahtaa vuosittain tuhansia kiloja kahvia. Tästä määrästä maustekahvi kattaa noin puolet.

Kahvintuoksun seassa leyhyy muitakin aromeja. Paahtimossa voi kirjaimellisesti haistaa, että erilaisten maustekahvien suosio kasvaa jatkuvasti. Toisiinsa sekoittuvat muun muassa viskin, vaniljan, toffeen, valkosuklaan, pähkinän ja mansikan tuoksut. Paahdetut pavut siellä imevät makua mausteuuteliemessä.

Ja kyllä vain, yksi liemistä on mansikka. Kahvinpaahtaja Hannu Paakkisen mukaan erikoisiltakin kuulostavien makuyhdistelmien menekki on tasaisen kasvava. Mansikka tosin on vanha tuttu. Sitä on keitelty Tampereella jo vuosikymmen.

– Uusia makuja kehitetään, mutta vanhoja putoaa silti pois todella harvoin. Joka vuosi tulee uutta kahvinjuojasukupolvea, Paakkinen myhäilee.

Kahvinpaahtimossa tuoksuu aina tuore mokka. Paahdettua juoman raaka-ainetta ei varastoida, vaan kahvia käsitellään sitä mukaa kuin tilauksia tulee.

Erikoisliikkeiden heiniä

Isoissa kaupungeissa, kuten Helsingissä ja Tampereella, maustekahvilla on hyvät oltavat. Aromisekoituksia piisaa niin kahvipaahtimoiden omissa liikkeissä, herkkukaupoissa kuin markettien hyllyilläkin. Eivätkä ne jää kauppaan makaamaan.

Hämeenlinnassa ja lähiseudulla maustekahvien menekki on viimeisten noin kolmen vuoden aikana kasvanut, mutta erikoissekoitukset ovat yhä pääasiassa erikoisliikkeiden heiniä.

Erikoisimmat maut ovat käyneet kaupaksi Hämeenlinnassakin – mutta toistaiseksi esimerkiksi mansikkakahville ei riitä ryystäjiä ympärivuotisesti.

Mokkamestarit tuottaa itse maahan raakakahvia, jonka firman kahvinpaahtajat paahtavat ja maustavat.

– Erikoisimmat eivät kauheasti liiku, mutta vakiosuosikkeja, kuten suklaa- ja vaniljakahvia, käydään jopa kyselemässä. Kovin suurta valikoimaa ei kuitenkaan kannata pitää, kertoo liikkeenharjoittaja Tuula Vilmunen Makuparatiisista.

Yrittäjä Heljä Tervi Herkkukulmasta kertoo erityisesti nuorten olevan kiinnostuneita maustetuista kahveista.

– Suklaa, viski ja pähkinäsuklaa menevät ympäri vuoden. Lisäksi ihmiset ovat oppineet hankkimaan kausikahveja, kuten joulu- ja ystävänpäiväkahvia, Tervi sanoo.

– Uskon, että maustekahvien menekki kasvaa lähivuosina Hämeenlinnassakin. Kahvilakulttuurihan on jo tulossa, hän pohtii.

Pikajauheet tekevät kauppansa

Hämeenlinnan marketeissa maustekahvit eivät ole vallanneet hyllytilaa perinteisiltä presidenteiltä. Kysyntää ei yksinkertaisesti ole. Idänpään Supersparin ja S-Market Cityn hyllyissä on pidetty pieniä satseja esimerkiksi vanilja-, suklaa- ja amarettokahveja.

– Aika harvakseltaan niitä menee, kertoo tuoteryhmävastaava Anneli Tolvanen S-Market Citystä.

Kahvipavut saavat arominsa muhimalla mausteliemessä

Superspar Tavastila myy ainoastaan yhtä maustekahvia, amarettoa. Osastonhoitaja Else Pellonperän mukaan enemmälle ei ole kysyntää. Suurin osa asiakkaista on iäkkäitä, ja he ovat väärä kohderyhmä.

– Annospusseihin pakattuja pikakahvijuomia, kuten cappuccinoa, sen sijaan menee jonkin verran, Pellonperä kertoo.

Pikakahvijuomat edustavat maustekahveja myös esimerkiksi K-Market Hämeensaaressa ja K-Market Hätilässä.

– Cappuccino-juomat liikkuvat aika hyvin. Suurta painetta varsinaisten maustekahvien hankkimiseen ei ainakaan toistaiseksi ole, miettii kauppias Kimmo Elonen K-Market Hätilästä

– Varsinaisia maustekahveja ei ole kyseltykään. Sellainen kuva minulla on, että joskus jotain erikoisjuttuja olisi ollut ja myöhemmin jäänyt vähäisen kysynnän takia pois, sanoo K-Market Hämeensaaren myyjä Eira Siivonen.

Menot