Uutiset

Matematiikan imua yritetään kasvattaa opettajien täydennyskoulutuksella

Suomalaislasten matematiikkainnostusta ja oppimistuloksia yritetään kohentaa opettajien uudella täydennyskoulutusohjelmalla.

– Ohjelma on haluttu rakentaa niin, että osallistujat saavat konkreettisia tutkimukseen perustuvia työkaluja, esimerkiksi innostavia ongelmatehtäviä suoraan päiväkotiin tai kouluun vietäviksi. Lisäksi osallistujia kannustetaan kehittämään ja jakamaan omia käytänteitään, sanoo ohjelman johtaja, Helsingin yliopiston professori Maija Aksela.

Yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen yhteinen LUMATIKKA -koulutusohjelma käynnistyy syyskuussa.

Suomessa on jo pitkään kannettu huolta matemaattis-luonnontieteellisten aineiden osaajien riittävyydestä tulevaisuudessa. Viimeksi matematiikanopettajien täydennyskoulutusta peräänkuulutti Teknologiateollisuus ry.

Kaikkien asteiden opettajille ja varhaiskasvattajille suunnatun koulutuksen toteutuksesta vastaa LUMA-keskus Suomi -verkosto.

Asenne korostuu peruskoulun jälkeen

Varhaiskasvatuksessa tärkeintä on matemaattisen uteliaisuuden ja oppimisen ilon herätteleminen.

– Asenteen merkitys korostuu peruskoulun päätyttyä. Kun matematiikasta tulee valinnaista, ne, joiden itseluottamus on heikompi, valitsevat mahdollisimman vähän matematiikkaa. Luottamus omiin taitoihin ja myönteinen matematiikkakuva edesauttavat sitä, että nuori valitsee matematiikkaa aikanaan myös jatko-opinnoissaan, sanoo LUMATIKKA-tiimiin kuuluva Helsingin yliopiston professori Markku Hannula.

Osa 15 opintopisteen laajuisesta täydennyskoulutusohjelmasta annetaan lähiopetuksena eri paikkakunnilla ja osa suoritetaan verkkokurssina. Siitä voi suorittaa myös pienempiä osia.

Opetushallituksen rahoittaman ohjelman toteuttavat LUMA-keskuksen johdolla Helsingin yliopisto ja Helsingin yliopiston koulutus- ja kehittämispalvelut HY+, Aalto-yliopisto, Itä-Suomen yliopisto, Oulun yliopisto, Tampereen yliopisto, Åbo Akademi, Oulun ammattikorkeakoulu sekä Tampereen ammattikorkeakoulu.

Tuoreimpia artikkeleita