Uutiset

Matkailija mukautui muuttuviin hintoihin

Petri Huuhtanen luokittelee itsensä matkailijana äkkilähtijäksi. Hän on huomannut, että viime vuosina viimehetken matkoja on ollut tarjolla entistä vähemmän eikä niitä myydä enää harakirihintaan.

– Toisaalta, jos netissä sattuu hyvälle kohdalle, voi hinnasta lähteä yli puolet, tietää Huuhtanen.

Matkanjärjestäjät puhuvat dynaamisesta hinnoittelusta. Finnmatkat on harjoittanut sitä jo yli viisi vuotta, Tjäreborg noin kaksi vuotta. Samalla on luovuttu painetuista matkaesitteistä ja hinnastoista.

Tänä syksynä joukkoon liittyi Aurinkomatkat, joka julkaisee vielä esitteen, muttei enää hinnastoa.

– Tässä maailmassa asiat muuttuvat niin nopeasti. Ei ole kuluttajankaan kannalta järkevää, että sitoudutaan johonkin hintatasoon puolentoista vuoden päähän, sanoo Aurinkomatkojen toimitusjohtaja Tuomo Meretniemi.

Äkkilähtöjen tarjonta vähenee

Muuttuvassa hinnoittelussa matkan hinta määräytyy kysynnän ja tarjonnan mukaan. Käytäntö on yleinen lentoyhtiöissä ja hotelleissa, tänä syksynä sitä alkoi käyttää myös VR.

Kun takavuosina myymättömien matkojen hinnat romautettiin alas noin kolme viikkoa ennen lähtöä, myyvät matkanjärjestäjät nyt heikkomenekkistä tuotetta kampanjoilla jo 3-5 kuukautta aikaisemmin. Näin äkkilähtöjen tarjonta supistuu väistämättä.

– Tämä on tietysti tarkoitus. Pitkällä aikavälillä siitä on etua myös kuluttajalle, sillä jos kaikki varaisivat vain viimehetken matkoja, supistuisi matkojen tarjonta aika lailla, sanoo Meretniemi.

Finnmatkoilla äkkilähdöt muodostavat 5-10 prosenttia matkojen kokonaismäärästä, Aurinkomatkoilla 70 prosenttia matkoista myydään hyvissä ajoin ennakkoon.

– Enemmistö haluaa varata lomamatkansa etukäteen. Tietää mihin menee ja milloin menee. Mutta eivät äkkilähdöt mihinkään häviä. Kyllä niitä on aina, sanoo Finnmatkojen viestintäpäällikkö Kaisa Mäki-Kullas.

Muuntelu ei päivittäistä

Dynaaminen hinnoittelu laskee vähemmän haluttuihin kohteisiin suuntautuvien matkojen hintoja ja nostaa niiden matkojen hintoja, joille kaikki haluavat.

Matkanjärjestäjien mukaan kysynnän ja tarjonnan lain aiheuttamat heilahdukset liikkuvat yleensä kuitenkin vain muutamissa kympeissä.

– Mehän emme hintahaarukkaa ihan vielä tiedä, mutta tuskin yli 20 prosentin nousuja nähdään, sanoo Aurinkomatkojen Meretniemi.

Periaatteessa hintojen muuttaminen on mahdollista vaikka päivittäin, mutta käytännössä sitä ei tehdä. Matkojen nettishoppailijan ei siis tarvitse roikkua verkossa kellon ympäri.

– Seuraamme kysyntää ja katsomme viikkoraporteista, onko korjauksen tarvetta, sanoo Tjäreborgin kaupallinen johtaja Merja Hamari.

Matkanjärjestäjillä ei ole antaa yksiselitteistä vastausta kysymykseen, milloin ostajan kannattaa olla liikkeellä, jos tiettyyn kohteeseen ja hotelliin haluaa kaikkein halvimmalla.

Heti myyntiin tullessaan matka on todennäköisesti edullinen ja silloin pääsee hyödyntämään ennakkovaraajan etuja. Harva kuitenkaan tietää yli vuotta etukäteen kesä- tai talviloman ajankohtaa.

Äkkilähtijät taas odottelevat viime metreille eivätkä todennäköisesti lomaile ykkösvaihtoehdossaan.

– Jos haluaa mahdollisimman edullisia matkoja, määrää matkustamista eniten ajankohta. Hintataso on keskimääräistä edullisempi, kun koululaiset ovat koulussa. Tämä toistuu vuodesta toiseen, sanoo Mäki-Kullas.

Turvaa hintatakuusta

Finnmatkat ja Tjäreborg eivät ole juurikaan saaneet kielteistä asiakaspalautetta muuttuvista hinnoista.

– Asiakaskunta tietää, miten järjestelmä toimii ja on havainnut, ettei siinä ole mitään pelottavaa, sanoo Mäki-Kullas.

Tjäreborgilla on käytössä myös niin sanottu hintatakuu. Jos lomailija huomaa yli 90 vuorokautta ennen lähtöä, että hänen ostamansa matkan hinta on laskenut, korjataan myös hänen matkansa hintaa alemmalle tasolle.

– Hintatakuu on hyvin pidetty, sanoo Hamari. (HäSa)