Uutiset

Matkailu avartaa?

Lauantain tiede-sivulla (HäSa 9.12) oli hyvä ja ajatuksia herättävä kirjoitus ilmastonmuutoksesta. Jutussa oli annettu käytännön esimerkkejä asioista, joissa yksittäinen ihminen voi vaikuttaa maapallon paremman huomisen puolesta. Siinä muun muassa kerrottiin, että kaukaa lennätetyt hedelmät tuottavat jopa kuusi kertaa oman painonsa verran kasvihuonepäästöjä. Huh!

Ajatusta kannattaisi ehkä kehitellä pidemmälle?

Harva meistä viettää vapaa-aikaansa mieluiten ruokakaupoissa, vaikka siellä niin mukava joulumusiikki soikin. Toivoisin, että kauppiaat lähtisivät mukaan helpottamaan kiireisten ihmisten ilmastonmuutosten kannalta viisaita valintoja.

Mitä lähempänä ruoka on tuotettu, sitä vähemmän kasvihuonepäästöjä sen saaminen kaupan hyllyyn on aiheuttanut. Hyllyn etureunassa olevaan hintalappuun voisi värikoodilla tai muulla soveltuvalla tavalla ilmaista tuotteen kotimaisuuden nopeasti ja helposti löydettäväksi (kuten esimerkiksi luomutuotteet on K- Supermarket Hämeensaaressa hienosti merkitty muista tuotteista erottuviksi).

Varmasti alkuperämaa on nytkin helposti selvitettävissä, jos on aikaa ja intoa ottaa joka tuote käsiin tutkittavaksi ja kykyä lukea fonttikokoa neljä… Selkeämmät ja nopeasti erottuvat merkinnät auttaisivat ihmisiä tekemään viisaita valintoja ruokakaupassa.

Mikäli EU:n kilpailuvirasto puuttuisi ehdottamaani merkintään, voisi kotimaisuuden sijaan puhua muodikkaasti lähiruoasta. Tai jos sekään ei sovi, saattaisi ”tuote on matkustanut luoksesi 7 600km”-teksti herättää muutaman päärynänpunnitsijan.

Matkailuhan avartaa, mutta ei kai päärynöitä?

Onhan siinä jotain outoa, jos viikonlopun ruokaostoksemme ovat matkustaneet enemmän kuin me itse koko elinaikanamme!

Ja niille, joiden mielestä lähellä tuotettu on liian kallista – onko meillä maapallolaisilla oikeasti varaa muuhun?

Anu Mähönen

Hämeenlinna