fbpx
Uutiset

Matkailun mahdollisuus

Hämeen Matkailun toimitusjohtaja Raija Forsman uskoo, että Kanta-Hämeen matkailuelämä hyötyy vielä paljon Suuresta seikkailusta. Ohjelman avulla seutu ponnahtaa kertaheitolla julkisuuteen, mutta julkisuuteen ei kannata jäädä paistattelemaan. Onnistuminen edellyttää kovaa työtä myös ohjelman jälkeen. Seikkailun sato poimitaan vasta kuukausien kuluttua.

– Meidän ongelmamme on ollut se, ettei Kanta-Hämettä tunneta valtakunnallisesti. Suuri Seikkailu tuo valttimme uudella tavalla yleiseen tietoisuuteen. Samanlaista julkisuutta ei voida ostaa rahalla, Forsman painottaa.

Suuri seikkailu on viihdettä, mutta sitä on myös matkailu. Forsmanin mielestä matkailubisneksessä tarvitaan rohkeutta, luovuutta ja omanarvontuntoa.

– Missään tapauksessa Suuri seikkailu ei ole mikään arvokas jakkupukujuttu. Farkkuihin minäkin olen matkan varrella vaihtanut, Forsman nauraa.

Suuri Seikkailu on Hämeen Matkailulle ennen näkemättömän suuri projekti, sillä ohjelmassa on mukana kaikkiaan 150 paikallista matkailualan yritystä aina erämatkailusta jätehuoltoon ja elintarviketuotantoon. Rahaa seikkailuun on budjetoitu 150 000 euroa.

– Tärkeintä on, että projekti opettaa meille yhteistyötä ja verkostoitumista. Uskon, että meille on vielä tulevaisuudessa paljon hyötyä opeistamme. Matkailubisnestä ei voi kukaan tehdä yksin.

Julkisuusrumba käynnistyy 14. huhtikuuta, kun Hämeenlinnassa julkistetaan Suuren seikkailun kilpailijat. Toukokuun puolivälistä lähtien julkisuus on kuitenkin päivittäistä aina kesäkuun 14. päivään saakka.

Monen vuoden unelma
Suuri seikkailu on kuohuttanut Hämeenlinnaa jo vuosia. Toissavuonna ohjelma hävittiin niukasti Kolille, mutta hyvin tehty taustatyö kannatti. Välivuoden jälkeen Hämeenlinnaa nimittäin kehotettiin hakemaan seikkailusarjaa uudestaan.

– Tuskin me muuten olisimme enää kisaan lähteneet, sillä niin kovaa työtä se on.

Ohjelmaa on valmisteltu Kanta-Hämeessä hiljaa jo pitkään. Leikkimielisesti Forsman kuvailee Suuren seikkailun valmistelijoita salaseuraksi, joka on sitoutunut antamaan toinen toisilleen työrauhan.

– Emme ole pitäneet meteliä, koska haluamme tehdä kaiken hyvin ja rauhassa. Ei ole järkeä paljastaa etukäteen liikaa, sillä se poistaisi jännityksen.

Hämeen matkailussa Suuri seikkailu työllistää noin 50 ihmistä. Tuotantoyhtiöllä on matkailun tiloissa oma huone ja matkailun työntekijöitä on valmisteluissa koko ajan mukana.

– Pikkuhiljaa kaikki alkaa muodostua kaaoksesta ohjelmaksi.
Ainakin vanhassa linnassa, Evolla, Lopella ja Hauholla kuvattavaa seikkailusarjaa varten tehtävät rakenteet tullaan Forsmanin mukaan hyödyntämään ja tuotteistamaan. Matkailijoiden käyttöön on luvassa muun muassa sarjaa varten rakennetut “asumukset”.

– Missään nimessä emme aio antaa matkailijoiden unohtaa Kanta-Hämettä jatkossakaan.

Suuri seikkailu poikii matkailualalle myös käytännön hyötyä. Esimerkiksi sarjaa varten tehtyä, koko alueen kattavaa turvallisuussuunnitelmaa tarvitaan tulevaisuudessa.

– Matkailussa tarvitaan joka vuosi jotakin uutta. Tänä vuonna tuo uusi on Suuri seikkailu, mutta ensi vuonna on taas jotakin muuta.

Menot