fbpx
Kolumnit Uutiset

Me mitään Potteria tarvita, jos Madonna saadaan

Oxfordissa on Harry Potter, Ystadissa komisario Wallander ja Liverpoolissa Beatles. Hämeenlinnankin pitäisi oma brändinsä löytää, totesi Linnanniemen kehittämispäällikkö Antti Vihinen maanantain lehdessä.

Vihinen on kyllä oikeassa. Hyvän tarinan ympärille on mahdollista rakentaa jos minkälaista tapahtumapuistoa tai houkutinta.

Kyllä, kyllä. Tiedän, tiedän: on Hämeenlinnallakin suurmiehensä. On Sibelius, jonka ympärille rakennetaan vuonna 2015 huipentuvaa juhlavuositapahtumaa.

Vuoden 1952 olympialaiset ja Sibelius. Itsepintaisesti pulpahtavat nämä asiat pintaan, kun kaupungin brändistä keskustellaan. Olympiahistorialla ja säveltäjämestarilla on toki kiistaton paikkansa kokonaisuudessa, mutta yksin näiden varaan ei kaikkea voi rakentaa.

No ihan totta. Apparalle kunnostettava maauimala saati sinne visioitu olympiamuseo tuskin saavat turistimassoja liikkeelle.

Onnekkaita ovat ne kaupungit, jotka pystyvät hyödyntämään kansainvälisiä menestystarinoita. Sanomattakin on selvää, ettei Potterin kaltaista magneettia Hämeenlinnasta löydy. Kun ei ole edes muumeja, ei ole.

Sunnuntain lehdessä joukko kaupungin ja kulttuurielämän vaikuttajia pohdiskeli kaupungin valtteja sekä sitä, millä eväillä Hämeenlinnaan olisi mahdollista houkutella kävijöitä. Keskustelijat innostuivat kehittelemään jopa Varikonniemeen megaluokan matkailumagneettia muinaiskylineen ja oheispalveluineen.

Entä jos ei ole tarinaa, jonka avulla myydä? Tai jos ei ole resursseja rakentaa tapahtumakeskusta tyhjästä?

Avataan silmät, katsotaan mitä kaupungissa jo on.

Hämeenlinnalla olisi edellytykset kasvaa jos minkälaiseksi valtakunnan kesätapahtumakeskukseksi, sillä kesäkaupunki tämä jo luonteeltaan on, jos mikä.

Vanajavesi, rantareitti, Aulanko, kaupungin lukuisat puistot… Ja ne tapahtumat. Linnajazz, Wanaja-festival, Ämy, Hippalot. Kaupungissa tapahtuu huikeita juttuja, mutta valitettavasti ne jäävät vielä kovin paikallisiksi, ainakin kävijämääriltään.

Kaikkia kaupunkitapahtumia ei tietenkään ole syytä lähteä paisuttamaan, mutta tulevaisuudessa tämäkin olisi mahdollista. Maanantaina kaupunginhallituksen hyväksymä aiesopimus Kantolan tapahtumapuistosta on melkoinen sijoitus kaupungin tulevaisuuteen.

Tapahtumapuisto, jonne on mahdollista tuoda huikeita kansainvälisiä tähtiä, tietää väistämättä kävijöitä kaupunkiin. Suuret tapahtumat taas avaavat ovia monenlaisille yrittäjille, sillä siellä missä on ihmisiä, kaivataan palveluita. Jos asiat suunnitellaan ja markkinoidaan hyvin, ihmiset eivät ainoastaan poikkea kesäviikonloppuisin Kantolassa konsertissa, vaan he jäävät kaupunkiin yöksi.

Tapahtumapuisto tarjoaa myös kaupunkilaisille melkoisia mahdollisuuksia. Kaikki eivät tietenkään konserteissa jaksa heilua, mutta ne jotka jaksavat, saavat nauttia elämyksistä melkein kuin takapihallaan. Sitä kyllä kelpaisi kehua vähän kauempanakin, jos vain hämäläinen luonne antaa myöden.

Menot