Kolumnit Uutiset

Menestysyritykset raivaavat tietä muillekin

Innovatiivista, ennakkoluulotonta, ketterää, positiivista, uudistumiskykyistä. Täpinää ja startup-pöhinää.

Suitsutuksella ja rennonletkeillä ilmauksilla ei tuntunut olevan rajoja, kun poliitikot – tässä tapauksessa pääministeri Aleksander Stubb (kok.) ja elinkeinoministeri Jan Vapaavuori (kok.) – ylistivät nuoria yrittäjiä trendikkäässä Slush-tapahtumassa.

Ja mikäpä siinä, innostusta ja uusia yrittäjiähän tähän maahan tarvitaan.

Aloittelevien firmojen Slush on kasvanut valtavaa vauhtia, ja se on jo nyt yksi merkittävimmistä start-up-tapahtumista. Meno Messukeskuksessa on aidosti kansainvälistä, sillä yrityksiä ja sijoittajia tapahtumassa on yli 70 maasta.

Tällaisessa innostavassa ilmapiirissä on myös kohtuullisen suurten ylitulkintojen vaara. Esimerkiksi Koneen hallituksen puheenjohtaja Antti Herlin riemuitsi siinä määrin, että hän kuvaili kaikkien nuorien haluavan nyt yrittäjiksi, ei rokkibändin jäseniksi, kuten hänen nuoruudessaan.

Valitettavasti tämä ei taida pitää ihan paikkaansa. Ainakin muutaman vuoden vanhat tutkimukset kertoivat, että suomalaisten nuorten suuri enemmistö asennoituu yrittäjyyteen varsin myönteisesti, mutta vain pieni osa heistä suunnittelee itse ryhtyvänsä yrittäjäksi.

Yleisin syy yrittäjyyden sivuuttamiseen tai siirtämiseen kauas tulevaisuuteen oli tutkimuksen mukaan haluttomuus riskinottoon. Palkkarenkinä voi saada vain potkut, yrittäjänä voi menettää työn lisäksi omaisuutensa osittain tai jopa kokonaan.

Toivottavasti Antti Herlinin havainto on silti oikeansuuntainen. Maailmalla seilaa valtavat määrät rahaa etsimässä uusia sijoituskohteita, ja sitä riittää myös lupaaville suomalaisfirmoille. Rovion ja Supercellin kaltaiset huippumenestyjät ovat raivanneet tietä muillekin kotimaisille kasvuyrityksille.

Kumpikin pelifirmoista on osoittanut, että globaaleita menestystarinoita on edelleen mahdollista rakentaa myös Suomessa. Yhtiöiden pomot ja omistajat ovat kaiken hyvän lisäksi lähteneet itse enkelisijoittajiksi, maksaneet veronsa Suomeen ja alleviivanneet oikean asenteen merkitystä. Todennäköisesti tällaiset viestit uppoavat nuoriin osaajiin paljon paremmin kuin täydennyskoulutuskeskusten yrittäjäkurssit.

Slushissa kävi eilen myös tuulahdus vanhasta maailmasta, sillä Nokia kertoi palaavansa kuluttajamarkkinoille sopimusvalmistajana. Yhtiön julkistama taulutietokone yllätti suurin piirtein kaikki, vaikka Nokia olikin lupaillut tekevänsä jotain uutta.

Nokia on viime vuosina saanut ankaraa arvostelua osakseen, ja miljardiluokan virheitä on tehty. Kannattaa silti muistaa, että Nokian huippuvuosien henkinen perintö elää vahvana Slushissa.

Sitä paitsi Nokiankin tulevaisuus on kysymysmerkki. Ennen niin kankea yhtiö on osoittanut viime aikoina ketteryyttä ja uudistumiskykyä.