Uutiset

Mennään bussilla, jos sellainen kulkee

Kuljettaja ratin takana, yksinäinen mummeli eturivissä ja pari teiniä takapenkissä. Se tavallinen näky lähes missä tahansa Hämeenlinnasta Lammille, Turenkiin tai Renkoon suuntaavassa 50-paikkaisessa linja-autossa.

Maaseudun linja-autoliikenteessä niellään loputtomia kilometrejä lähes tyhjillä autoilla. Niillä vuoroilla mitä enää ajetaan.

Koska kyytiläisiä riittää vain koululaisvuoroihin, maaseudun vakiovuoroliikenteestä katoaa 500 vuoroa vuosittain. Seuraavien parinkymmenen vuoden aikana vuoroista jää pois vähintään kolmannes. Tulevaisuudessa vakiovuorot kuljettavat maaseudulla ehkä kuukauden jokaisena parittomana päivänä. Paitsi viikonloppuisin, arkipyhinä ja kello viiden jälkeen.

Maaseudun linja-autoliikenteen alasajo on monilla kylillä jo arkipäivää. Ilman omaa autoa ei pärjää, mikäli haluaa harrastaa tai työskennellä kylän ulkopuolella.

Tervakoskella kyläaktiiveilla on kaatunut kuppi nurin Janakkalan kunnan kahden suurimman taajaman linja-autovuorojen epäsuhdan vuoksi. Turengissa voi nousta Hämeenlinnaan kulkevaan bussiin tunnin välein, mutta viiden tuhannen asukkaan Tervakoskelta pääsee kaupunkiin Turengin kautta vain pari kertaa päivässä.

Iltaisin ja viikonloppuisin julkista liikennettä ei kylällä käytännössä ole.

Syyllinen surkeuteen riippuu siitä, keneltä kysyy.

Liikennöitsijöiden mukaan vika on reilu vuosi sitten voimaan astuneen joukkoliikennelain ja sen myötä lisääntyneen viranomaisten vallan, sekä ELY-keskusten jakaman joukkoliikennepotin vuosittaisen pienenemisen.

Linja-autoliiton vakio- ja palveluliikennetyöryhmän puheenjohtajana ”sudeksi” osoittautunutta lakia ruuvaamassa olleen, ja prosessissa ”hermonsa kolmesti menettäneen” Risto Pekolan mukaan liikennöitsijöiden ajan saatossa luomaa linja-autoasemien välistä hämähäkinverkkoa puretaan tietoisesti minkä ehditään.

Tervakosken kyläaktiivit puolestaan kaipaavat Janakkalan kunnan päättäjiltä toimenpiteitä ja kyläkeskusten tasapuolista kohtelua.

Pohjat kuitenkin laukaisi Liikenne- ja viestintäministeriön tarkastaja Harri Uusnäkki, joka kommentoi asiaa seuraavasti: ”Kaikille ei voi taata kaikkea. Jos haluaa asua korvessa, niin se on oma valinta.”

Yhtä syyllistä tilanteeseen tuskin löytyy, mutta yksi asia on varma.

Niin kauan kuin julkiseen liikenteeseen ei panosteta, ovat poliitikoiden puheet joukkoliikenteen suosion lisäämisestä ja sen myötä ympäristöystävällisemmästä tulevaisuudesta pelkkää sanahelinää. Jotta linja-autot saavat lisää matkustajia, pitää busseja kulkea jokaisena viikonpäivänä, iltaisin ja muuallakin kuin Suomen viiden suurimman kaupungin kaduilla. Ja jos bussiin nousee, sillä pitää päästä myös takaisin.

Vakiovuoroliikenne tarvitsee rahaa, jota ei voi kerätä ainoastaan matkustajien lompakoista.

juho.peltoniemi@hameensanomat.fi