Uutiset

Merestä löytyi ruumiinosia Indonesiassa – Myös turmakoneen mustien laatikoiden signaalista mahdollisia merkkejä

Mereen syöksynyt kone oli vanhempi Boeing 737, eikä pitkään lentokiellossa ollutta uudempaa Max-mallia.
Turmakoneen etsinnät keskittyvät kahden saaren läheisyyteen. Meri on alueella reilut 20 metriä syvää. Kuva: epa08929476
Turmakoneen etsinnät keskittyvät kahden saaren läheisyyteen. Meri on alueella reilut 20 metriä syvää. Kuva: epa08929476

Indonesian viranomaiset havaitsivat sunnuntaina signaaleja, jotka voivat olla peräisin lauantaina mereen syöksyneestä lentokoneesta. Merestä löytyi myös irrallisia ruumiinosia sekä lisää mahdollisia lentokoneen kappaleita.

– Olemme havainneet signaaleja kahdesta kohteesta. Kyseessä saattaa olla musta laatikko – asiaa tutkitaan, kertoi Indonesian pelastusvirasto Basarnasin johtaja Bagus Puruhito.

Paikallisen median mukaan ruumiinosat on toimitettu poliisin tutkittaviksi. Löytyneiden koneen osien joukossa on muun muassa metrin mittainen osa rungosta sekä osia renkaasta.

Sriwijaya Air -yhtiön Boeing 737 -mallinen kone oli matkalla Jakartasta Pontianakiin. Koneen menetti korkeutta hyvin nopeasti ja katosi tutkasta noin neljä minuuttia nousun jälkeen. Koneessa oli yhteensä 62 ihmistä.

Turmakonetta etsivät viranomaiset sekä paikalliset kalastusalukset löysivät mahdollisia lentokoneen osia jo lauantaina.

Paikallisen median mukaan etsinnät keskittyvä Laki- ja Lancang-saarien läheisyyteen Jakartan edustalla. Veden syvyys on alueella 20-23 metriä.

Etsinnät saattavat kuitenkin vaikeutua, sillä maan meteorologinen virasto varoitti rankkasateiden ja kovien tuulien riskistä sunnuntaina.

Suuri onnettomuus viimeksi 2018

Kyseessä on ensimmäinen suuri lento-onnettomuus sitten vuoden 2018, jolloin mereen syöksyi Lion Air-yhtiön Boeing 727 Max -tyyppinen kone. Onnettomuudessa kuoli 189 henkeä.

Sama konetyyppi putosi vain kuukausia myöhemmin Etiopiassa, jossa menehtyi 157 ihmistä.

Boeing 737 Max asetettiin Euroopassa ja Yhdysvalloissa lentokieltoon maaliskuussa 2019. Koneita oli rakennettu siihen mennessä noin 350.

Koneen ohjelmistosta löytyi sittemmin korjattu puute, ja lennot aloitettiin uudelleen noin kuukausi sitten, joulukuun alkupuolella 2020.

Lauantain onnettomuudessa kadonnut kone oli sen sijaan 27-vuotias ja vanhempaa Boeing 727-mallia, jossa ei ole Max-mallissa havaittua ongelmaa.

– Olemme yhteydessä lentoyhtiöasiakkaaseemme ja valmiina tukemaan heitä tänä vaikeana aikana. Ajatuksemme ovat miehistön, matkustajien ja heidän perheidensä luona, totesi lentokonevalmistaja Boeing lausunnossaan.

EU kielsi 1990-luvun lopulla kaikkien indonesialaisten lentoyhtiöiden lennot alueelle. Syynä olivat lukuisat onnettomuudet ja niiden tutkintaan liittyneet raportit, joissa todettiin muun muassa puutteet lentokoneiden huollossa ja ylläpidossa. Kielto kumottiin kokonaan vuonna 2018.