Hamkin tutkijayliopettaja Jari Jussila kertoo, että jos kehitetyillä sovelluksilla saadaan yksikin merenkulun onnettomuus vältettyä, kysymys voi olla miljoonien eurojen kustannussäästöistä.
Hämeenlinna

Meriliikenteen turvallisuus Hamkin tutkimustyön kohteena – sovellus voi estää laivojen törmäämisen

Tutkimuksessa etsitään ratkaisuja meriliikenteen turvallisuuden parantamiseksi.

Hämeen ammattikorkeakoulu (Hamk) on mukana tutkimuksessa, jolla etsitään kaikille avoimesta datasta ratkaisuja laivaliikenteen turvallisuuden parantamiseksi.

Käytännössä se tarkoittaa reaaliaikaisten tuki- ja tekoälyratkaisujen kehittämistä meriliikenteelle.

– Tavoitteena on löytää ratkaisuja välttää esimerkiksi laivojen törmäyksiä tai sitä, että laivat jäävät jumiin jäähän. Pääpaino on saada reaaliaikaista liikennetietoa ja säätietoa yhdistämällä riittävän ajoissa ennuste merikapteenien käyttöön toimenpiteitä varten, kertoo tutkimuksessa mukana oleva Hamkin tutkijayliopettaja Jari Jussila Älykkäät palvelut -tutkimusyksiköstä.

Ensimmäisiä sovelluksia ovat törmäystutka ja laivojen saapumisaikojen ennustaminen.

– Olemme julkaisseet ratkaisun, joka tunnistaa laivojen liikkeitä jääolosuhteissa ja pystyy tietyllä todennäköisyydellä kertomaan, milloin törmäys saattaisi tapahtua, Jussila kuvailee.

Maailmanlaajuisesti tavaravirroista jopa 90 prosenttia kulkee meriteitse. Esimerkiksi Pohjoisella Itämerellä 21 laivaa törmäsi toisiinsa vuosien 2007–2013 aikana.

– Jos yksikin merenkulun onnettomuus saadaan näillä sovelluksilla vältettyä, kysymys voi olla miljoonien eurojen kustannussäästöistä, Jari Jussila toteaa.

Törmäysten lisäksi sovelluksilla voidaan estää pienempiä vahinkoja, kuten laivojen jumiutumista jäähän, mikä taas aiheuttaa kustannuksia tavarankulun hidastumisena.

– Toivomme, että löytyy kumppaneita, jotka voisivat jatkaa meidän kehitystyötämme eteenpäin.

Kehitettyjä ratkaisuja voivat hyödyntää kaikki, jotka ovat kiinnostuneita meriliikenteen kehittämisestä, kuten varustamot, eri operaattorit ja palveluntarjoajat sekä liikenteestä ja ilmastosta kiinnostuneet tutkijat.

– Aiomme myös hyödyntää tuloksia erityisesti data-analytiikan opetuksessa, Hamkin tutkijayliopettaja Jari Jussila kertoo. HÄSA

Mikä tutkimus?

Tavoitteena on rakentaa reaaliaikaisia tuki- ja tekoälyratkaisuja meriliikenteen turvallisuuden parantamiseksi.

Tutkimus on osa Business Finlandin rahoittamaa Gateway to Mercury Business -hanketta, joka on Jyväskylän yliopiston vetämä.

Mukana ovat lisäksi Hämeen ammattikorkeakoulu ja teknologiayritys Solita.

Tutkimus alkoi vuonna 2017 ja päättyy tämän vuoden lopussa.

Hamkista mukana on tutkijayliopettaja Jari Jussila Älykkäät palvelut -tutkimusyksiköstä.

Tuoreimpia artikkeleita