Uutiset

Mielipide: Jäävätkö jäteastiat tyhjentämättä?

Tämä roskapussi sujahti jäteastiaan kauan ennen kunnallista jätehuollon kilpailutusta eli vuonna 2002.

Hattulassa sekä Hämeenlinnan läntisillä ja pohjoisilla alueilla siirryttiin keskitettyyn jätteenkuljetukseen lokakuun alussa.

Käytännössä Kiertokapula oy koordinoi nyt kaikkea asiaan liittyvää toimintaa. He ovat hoitaneet urakan kilpailutuksen ja hallinnoivat asiakasrekisteriä.

Sen sijaan, että samoilla alueilla pyörii vähintään kolmen eri jätteenkuljetusfirman autoja, jatkossa yksi tyhjentää kaikkien jäteastiat.

Tehokasta, ympäristöystävällistä ja yksinkertaista – sinällään hyvin kannatettava suuntaus.

Asiakastietojen siirto uuteen järjestelmään ei ole kuitenkaan sujunut mitenkään mallikkaasti.

Siirtyneissä tiedoissa on ollut paljon virheitä niin jäteastioiden kokoon kuin tyhjennysväleihin liittyen.

Näiden virheiden oikominen on jätetty täysin kiinteistön omistajien ja isännöitsijöiden vastuulle.

Vielä suurempi ongelma on se, että merkittävä osa asiakastiedoista ei ole siirtynyt lainkaan uuteen järjestelmään.

Pelkästään Hattulan alueella kymmenet ihmiset ovat oma-aloitteisesti ottaneet yhteyttä Kiertokapulan asiakaspalveluun, kun minkäänlaista yhteydenottoa yrityksen suunnasta ei ole kuulunut.

Tältä pohjalta on täysin selvää, että osa jätehuollon asiakkaista on edelleen sopimuksettomassa tilassa. Vanhat sopimukset ovat rauenneet eikä uusia ole Kiertokapulan toimesta tarjottu.

Monessa kiinteistössä ei siis tällä hetkellä tiedetä milloin jäteastia tyhjennetään seuraavan kerran.

Mikä vielä pahempaa – kiinteistön asukkaat eivät luultavasti ole edes tietoisia vallitsevasta ongelmasta. Kuka kantaa vastuun?

Mikko Sabel

valtuutettu (vihr./sit.)

Hattula

Ville Vihriälä

(vihr.)

isännöitsijä

Hämeenlinna

Päivän lehti

14.7.2020