Uutiset

Mielipide: Pääradan remontti etenee aikataulussa

Kolmioraiteen valmistunutta tunnelia otettiin koekäyttöön Riihimäen Huhtimossa vuoden 2017 toukokuussa. Kuva: Pekka Rautiainen

Toimittaja Viki Salosen alanurkassa annettiin ymmärtää monenlaista paikkansa pitämätöntä otsikolla ”Kanta-Hämeen edunvalvonta kaipaa määrää ja laatua” (HäSa 15.12.).

Helsinki–Tampere -päärata on ollut yksi maakunnan ja valtakunnan tason toimintani pääagendoja.

Pääradan remontti on edennyt aikataulussa. Jokainen palanen on edellyttänyt edellisen palasen valmiiksi saamista ennen seuraavaa.

Välityskyvyn parantaminen toteutetaan aluksi kahdessa vaiheessa. Ensimmäisen vaiheen rakennusurakat käynnistyivät vuonna 2016 ja tässä vaiheessa parannettu ensisijaisesti liikennepaikkojen toimivuutta ja rakennetaan ensimmäiset lisäraiteet Ainolan ja Purolan välille.

Työt ovat tiiviisti käynnissä paraikaa myös Riihimäen ratapiha-alueella ja jatkuvat aina vuoteen 2020 saakka.

Viime huhtikuussa hankkeen töiden painopiste siirtyi risteysaseman henkilöratapihan uusimiseen ja samalla Riihimäen rautatieasema saa korotetut esteettömät laiturit. Tämä kokonaisuus maksaa kaiken kaikkiaan noin 150 miljoonaa euroa.

Edellytys näille ja myös pääradalla tehtäville vaihde- ja raiteistomuutoksille oli ensin ns. kolmioraiteen rakentaminen.

Sen myötä tavaraliikenteen läpiajo Riihimäen ratapihalla väheni.

Pääradan remontin toisessa vaiheessa rakennetaan lisäraideosuudet siten, että Keravan ja Jokelan välille muodostuu yhtenäinen noin 20 kilometrin pituinen neliraiteinen osuus.

Pääradan suuri perusparannus siis etenee suunnitellusti ja tätä olemme vieneet eteenpäin määrätietoisesti mm. Tarja Filatovin (SD.), Aino-Kaisa Pekosen (vas.) ja Päivi Räsäsen (kd.) sekä maakunnan ja radan varren kuntien ja kaupunkien kanssa. Yhteistyö on ollut tässä hyvää ja saumatonta.

Nyt tehtävät rakennustyöt parantavat sekä rataosan välityskykyä, mutta myös häiriösietokykyä. Tämän myötä edellytykset yhteyksien lisäämiselle halki Suomen paranevat.

Näin siis pääradan jo vuonna 2007 alkanut miljardien investointi etenee ja nyt valmistellaan jo hankkeen etenemistä Riihimäeltä pohjoiseen.

Pääradan koko Helsingin, Riihimäen, Hämeenlinnan ja Tampereen välinen rataosa on paitsi maamme vilkkain ja merkittävin. Tänne tarvittavat lisäraiteet maksavat noin 670 miljoonaa euroa.

Kun haluamme myös nopeampia yhteyksiä, niin myös vanha osuus vaatii peruskorjausta. Rataosuuden nopeustason nosto esimerkiksi tasoon 200 km/h nostaa hankkeen kustannukset yhteensä noin miljardiin euroon.

Kaiken kaikkiaan investointi on suuruusluokaltaan miljardeja ja siksi on tärkeää, että päärata on mukana myös vuonna 2021 alkavan EU-investointituen piirissä.

Tärkeää on nähdä päärata myös yhteytenä aina Ouluun asti ja sieltä Ruotsiin. Kahden EU-maan yhteys avaa nimittäin vielä uusia rahoitusmahdollisuuksia ja parantaa myös vuonna 2021 alkavan ohjelmakauden rahoitusmahdollisuuksiamme. Tällöin pääradan uudistamiseen on mahdollista saada vähintään 20 prosentin EU-rahoitus.

Eli pääradan remontti etenee täysin suunnitellusti ja alkuvuodeksi valtion talousarvioon varattiin myös suunnittelurahaa jatkolle.

Suunnitelmien tulee olla valmiit vuoteen 2021 mennessä ja ensi kevään hallitusneuvotteluissa päärata nousee varmasti esille ja silloin päätetään seuraavan vaiheen etenemisestä.

Olemme edenneet täysin yhteisin askelin ja raiteiden lisäksi on tärkeä saada myös nopeat junat pysähtymään Hämeenlinnassa.

Myös tässä edunvalvontamme on ollut hyvää ja yhtenäistä ja olen varma, että pääradan remontin eteneminen tulee myös parantamaan junavuoroja ja -yhteyksiä.

Yhdessä ja yhteistyöllä pärjäämme näissäkin asioissa parhaiten. Pääradan varressa asuu jopa kolme miljoonaa suomalaista ja pääradan toimivuus on koko maamme menestymisen elinehto numero yksi.

Timo Heinonen

kansanedustaja (kok.)

Hämeen maakuntavaltuuston puheenjohtaja

Loppi