Nissan Leaf latauksessa hämeenlinnalaisen omakotitalon pihassa maaliskuussa vuonna 2015.
Uutiset

Mielipide: Uutta autoa ei pidä ostaa pelkistä ilmastosyistä

Autojen polttoainetalouden kehittyessä nykyistä vauhtia tulisi autokanta ilmastosyistä uusia keskimäärin 20 vuoden iässä.

Asia selviää Transport & Environment -järjestön tämän vuoden raportista ”CO2 Emissions From Cars: the facts”.

European Federation of Transport and Environment on puolueeton tutkimuslaitos, jonka tarkoitus on edistää ympäristön, talouden ja sosiaalisen elämän kannalta vastuullista liikennettä Euroopassa.

Raportissa monen muun asian lisäksi käsitellään myös autokannan sopivaa uudistamisnopeutta ilmaston kannalta.

Raportti ottaa huomioon auton käyttöön ja valmistukseen liittyvät päästöt. Ilmastosyistä alle 10 vuotta vanhoja autoja ei tule romuttaa, sillä se vain kasvattaa globaaleja hiilidioksidipäästöjä.

Auton optimaalinen romutusikä ilmastoperustein on noin 20 vuotta. Muista syistä auto voidaan joutua romuttamaan jo aikaisemminkin.

Hallitus on turhaan huolissaan Suomen autokannan iästä ja olettaa, että Suomi ei sen vuoksi muka saavuta ilmastotavoitteitaan. Silloin asiaa on tarkasteltu pelkästään auton käyttöön liittyvien päästöjen kannalta, eikä ole nähty kokonaisuutta.

Uuden auton valmistaminen kuluttaa energiaa, luonnonvaroja ja aiheuttaa päästöjä, jotka tulee ottaa huomioon laskelmissa.

Autotehdas Toyota arvioi vuonna 2004 Scientific American -lehden mukaan, että uuden auton valmistaminen voi tuottaa jopa 28 prosenttia auton CO2-kokonaispäästöistöistä. Japanilaisen Seikei-yliopiston mukaan valmistuksen päästöt olisivat 12 prosentin tasolla. Totuus on ehkä jossain puolivälissä.

Perinteiseen autoon verrattuna hybridi- ja sähköautojen valmistaminen vaatii vielä enemmän energiaa ja tuottaa suuremmat päästöt. Sähköauton akkujen valmistus on hyvin energiaintensiivistä.

Ekologisesti ajattelevan ihmisen ei ilmastosyistä tulisi hankkia uutta autoa, vaan hänen tulisi pitää vanha autonsa kunnossa ja ajaa sillä niin pitkään kuin mahdollista.

Todellinen ekoteko on vaihtaa vanha auto hyväkuntoiseen, mutta vähemmän kuluttavaan käytettyyn autoon.

Tällöin hyödyt ilmaston kannalta ovat paljon suuremmat kuin hankittaessa uusi auto.

Jos ilmastoa ajatteleva henkilö kuitenkin päättää hankkia uuden auton, tulisi sen mieluiten olla täyssähköauto.

Vain siten hiilidioksidipäästöjä voi merkittävästi pienentää. Suomessa Nissan Leaf on halvin täyssähköauto.

Tämänkokoisen auton valmistus ilman akkuja tuottaa The Guardian -lehden mukaan noin kuusi tonnia hiildioksidipäästöjä.

Auton 24 kWh Li-ion akkujen valmistus tuottaa Svenska Miljöinstitutet IVL:n arvion mukaan noin 4,8 tonnia CO2-päästöjä. Nissan Leafin valmistuksen aikaiset päästöt vastaavat kuin polttaisi suunnilleen 5 000 litraa bensiiniä.

Jos nykyisen auton kulutus on 6 l/100 km, tulee Leafin hankinta ympäristöystävällisemmäksi vasta 100 000 kilometrin ajon jälkeen.

Vaihdettaessa auto tavalliseen uuteen pikkuautoon on vaadittu ajomatka vielä pidempi ennen kuin ympäristö hyötyy.

Pelkillä ympäristösyillä voi harvoin perustella uuden auton hankintaa vaikka hallitus ja autonmyyjät toista väittävät.

Vähän ajavien on ympäristösyistä parempi ajaa vanhalla autolla niin kauan kuin mahdollista, ellei auto kuluta todella paljon tai ole todella huonossa kunnossa.

Kestävän kehityksen ja kiertotaloudenkin mukaan tuote tulee käyttää loppuun ennen uuden hankkimista.

Matti Hietala

Rimmilä

Tuoreimpia artikkeleita