Uutiset

Mietintöjä perkeleen patentin perästä

Lucifer ei luomistyössään pidä sunnuntaita lepopäivänä. Tämän voi päätellä vanhan vihtahousun keksinnöiksi nimettyjen erilaisten asioiden määrästä. Saatanastahan ovat peräisin ainakin vesivärit, matematiikka, flunssa, lehtipuhallin ja nainen.

Perkeleen viimeisin tekele on mopoauto.

Näin kirosin hiljaa mielessäni kun taannoin köröttelin moisen takana ikuisuudelta tuntuvan ajan. Tienpätkällä oli kuudenkympin nopeusrajoitus, mutta siinä menimme peräkkäin reilua neljääkymppiä. Minulla oli tietysti kova kiire tai ainakin hinku päästä eteenpäin. Ohikaan ei päässyt. Olin mopoautoansassa.

Mietin kiukkuisena, että mikä ihmeen logiikka on siinä, että liikenteeseen päästetään ajoneuvo, joka täytyy varustaa varoituskolmiolla. Varoituskolmiohan on vaaran merkki. Jos mopoautot tai sen kuljettajat koetaan jo lähtökohtaisesti vaarallisina, ne pitäisi kieltää kokonaan.

Mopoauto-onnettomuudet, puhumattakaan läheltä piti -tilanteista, ovat moninkertaistuneet samaa tahtia, kun kevyistä nelipyöräisistä on tullut hittituote. Liikenteen turvallisuusvirasto TraFin tutkimuksen mukaan mopoauton keskeisin turvallisuusongelma on sen nopeusero muuhun liikenteeseen verrattuna. Riski ovat myös ne mopoautojen kuljettajat, jotka eivät ole saaneet minkäänlaista ajo-opetusta, joita on huomattava osa mopoautoilijoista. Mopoauton kuljettamiseen riittää tällä hetkellä mopokortti, jonka saa käteensä pelkän teoriakokeen jälkeen.

Liikenne- ja viestintäministeriö esitti viime toukokuussa, että mopoautoa saisi tulevaisuudessa ajaa vain 16 vuotta täyttäneet. Lisäksi pakollista ajo-opetusta lisättäisiin, ja mopoauton ajo-oikeuden saadakseen täytyisi läpäistä teoriakokeen lisäksi käsittelykoe.

Siinä mopoauton perässä ajellessa se ajatus iski. Mopoauton ikärajaksi esitetty 16 vuotta on ollut Suomessa esillä myös toisen oikeuden yhteydessä. Syksyn seurakuntavaaleissa 16-vuotiailla on jo äänioikeus, ja samaa ikärajaa on mietitty myös kunnallisvaaleihin. Oltaisiinko Suomessa valmiita antamaan ajo-oikeuskin jo 16-vuotiaille?

Muu liikenne ei tällöin ehkä jumittuisi mopoautojen perään, ajattelin edelleen mopoauton perää tuijottaessani.

Ajatus tuntui liia
n hurjalta. Kaikesta ajokorttiin liittyvästä ajo-opetuksesta huolimatta en laskisi 16-vuotiaita vielä henkilöauton rattiin.

Jouduin myöntämään, että mopoautoilla on etunsa. Mopoautojen ratissa nuoret saavat hyvää kokemusta liikenteestä ja vielä maltillisella nopeudella.

Mopoautoilun turvallisuutta pitää kuitenkin parantaa. Mopoautoilijat ilman muuta tarvitsevat liikenneopetusta. Liikennekoulussa opetetaan muun liikenteen huomioimista ja kaikkien tienkäyttäjien yhteistä kieltä eli liikennesääntöjä. Näitä voi tietysti kotonakin opetella, mutta tällainen oppivelvollisuus ainakin varmistaisi asian.

Nämä toimet eivät silti poista muiden tiellä liikkujien asennevammaa.

Eihän se varoituskolmio mopoauton tai sen ratissa olevan vaarallisuudesta varoita. Edellä ajanut mopoautoilija ajoi fiksusti tien oikeassa laidassa. Vaaraksi liikenteelle juuri sillä hetkellä olin minä, mopoauton takana henkilöautoni kanssa ohitusta kärkkyvä ja hiiltynyt kanssaliikennöitsijä.

Rauhoitun. Mopoautot ovat tulleet jäädäkseen, ja hyvä niin.

Päivän lehti

5.4.2020