Uutiset

Mihin perustuu kauran terveellisyys?

Vanha uskomus on, että kaurapuuro on terveellistä. Onko näin, viljateknologian professori Hannu Salovaara Helsingin yliopiston elintarvike- ja ympäristötieteiden laitokselta?

– Vanha uskomus on yhä oikea. Kaura on hyvä vatsalle ja siinä on hyvä proteiini. Ravintokuidulla on monia vatsan toiminnalle suotuisia vaikutuksia. Kauran kuidusta vajaa puolet on beetaglukaania, joka alentaa kolesterolia ja tasaa verensokeria.

– Molemmat vaikutukset oikeuttavat terveysväittämän esittämiseen. Tämä tekee kaurasta eittämättä superruoan, sillä on harvinaista että tiukan EU-prosessin läpikäynyt terveysväittämä saadaan tavalliselle ruoka-aineelle. Kaurallahan niitä on kaksi.

Kuinka paljon ja missä muodossa kauraa tulisi päivittäin syödä, jotta siitä olisi terveydellisiä hyötyjä?

– Vähintään kolme grammaa päivässä beetaglukaania pitäisi saada kolesterolin alenemisvaikutuksen kannalta. Beetaglukaanin voi saada esimerkiksi aamupuurosta (1–2 g), kauraleipäviipaleesta (0,5–1 g), kauramyslistä (1–2 g) tai sopivasta kauravälipalasta (0,4–0,7 g).

– Terveysväittämän saa esittää, jos beetaglukaania on vähintään 1 grammaa per annos. Tähän eivät kaikki tuotteet yllä, ja siksi kaikissa beetaglukaania sisältävissä tuotteissa ei ole esitetty väittämää. Toki nekin ovat beetaglukaanin lähteitä ja kuidun lähteitä ylipäänsä.

Voiko päivittäisen kuitutarpeensa täyttää kauralla vai tarvitaanko lisäksi vielä muitakin viljoja?

– Ravintokuidun suositeltu saanti on 25–35 grammaa päivässä. Ravintokuitu on käytännössä kasvien soluseiniä, joten kuitua kertyy monista kasviperäisistä tuotteista kuten leivästä, kasviksista ja hedelmistä.

– Jos saimme tuon kolmen gramman beetaglukaaniannoksen kauratuotteista, saimme samalla yhteensä ehkä 7–8 grammaa kuitua. Muitakin kuitulähteitä siis vielä tarvitaan kauratuotteiden lisäksi.