Uutiset Helsinki

Mikä kaikki vaikutti Kuopion bussiturmaan? Otkes julkaisee raporttinsa onnettomuudesta, joka vaati neljän ihmisen hengen

Onnettomuustutkintakeskus on selvittänyt, mitkä syyt johtivat Kuopiossa viime kesän kohtalokkaaseen linja-auto-onnettomuuteen. Ruotsin Kalixista lähtenyt linja-auto oli matkalla kohti Rauhalahden kylpylää.
Turmalinja-auto pysähtyi junaradan kallioleikkaukselle perjantaina 24. elokuuta 2018 Kuopiossa. Onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä ja useita loukkaantui. Kuva: Matias Honkamaa
Turmalinja-auto pysähtyi junaradan kallioleikkaukselle perjantaina 24. elokuuta 2018 Kuopiossa. Onnettomuudessa kuoli neljä ihmistä ja useita loukkaantui. Kuva: Matias Honkamaa

 

Mitä syitä Kuopion vakavan linja-autoturman taustalla oli, ja miten vastaavalta voidaan välttyä?

Onnettomuustutkintakeskus (Otkes) julkaisee tänään maanantaina oman tutkintaselostuksensa elokuussa 2018 tapahtuneesta bussionnettomuudesta, jossa neljä ihmistä kuoli ja useita loukkaantui.

Valtatie 5:llä Kolmisopen ramppiin pohjoisesta tullut linja-auto ei pysähtynyt moottoritien rampin päässä, vaan jatkoi risteyksen läpi törmäten viiteen autoon ja sillan kaiteeseen. Lopulta linja-auto putosi vieressä kulkevan junaradan kallioleikkaukselle.

Ruotsin Kalixista lähtenyt linja-auto oli matkalla Rauhalahden kylpylään Kuopioon.

Turma-autossa oli kuljettajan lisäksi 21 matkustajaa, joiden joukossa oli sekä Ruotsin että Suomen kansalaisia. Kaikki onnettomuudessa kuolleet olivat matkustajia, mutta poliisin mukaan myös kuljettaja loukkaantui.

Bussia kuljetti ylitorniolainen vuonna 1951 syntynyt mies.

Turmapaikka oli Kolmisopin liittymä muutama kilometri Kuopion keskustasta lounaaseen.
Turmapaikka oli Kolmisopin liittymä muutama kilometri Kuopion keskustasta lounaaseen.

Otkes ei tutki rikosvastuuta

Otkes keskittyy tutkinnassaan lähtökohtaisesti onnettomuuden syihin ja siihen, miten vastaavilta tapahtumilta voidaan jatkossa välttyä. Tutkintaselostuksessaan Otkes antaa turvallisuussuosituksia vastaisen varalle.

Otkesin selostuksia ei lähtökohtaisesti saa käyttää todisteena oikeudessa, jos selvitetään tapauksiin liittyvien ihmisten rikosoikeudellista vastuuta. Otkesin tutkijoita ei myöskään saa kuulla todistajina.

Itä-Suomen poliisilla onkin ollut viime elokuusta lähtien käynnissä oma tutkintansa onnettomuudesta. Poliisi on aiemmin kertonut tutkivansa tapausta törkeinä kuoleman- ja vammantuottamuksina.

Lännen Media ei perjantaina tavoittanut jutun tutkinnanjohtajaa Itä-Suomen poliisista, mutta LM:n tietojen mukaan mahdollinen rikosprosessi on edelleen kesken.

Bussi tuli risteykseen vauhdilla

Otkes ilmoitti jo viime lokakuussa saaneensa turman tapahtumakulun pääosin selville. Tuolloin Otkes tiedotti, että turman taustalla oli useita eri syitä.

Otkesin mukaan turmabussi oli ajanut turmaristeykseen suurella nopeudella, ja ramppi oli lyhyt ja näkyvyys alueella heikko.

Lisäksi kuljettajalla oli vain vähän kokemusta kyseisestä linja-automallista, ja hänen vireystilansa oli raskaan työtehtävän ja terveydentilansa vuoksi alentunut.

Otkes kertoi, että kuljettaja oli yrittänyt jarruttaa havaittuaan, että oli tullut risteysalueelle kovalla nopeudella. Jarrutus ei kuitenkaan onnistunut. Nopeutta autolla oli risteysalueella ainakin 50 kilometriä tunnissa, eikä viitteitä jarruttamisesta ollut.

– Kyllä siinä on ollut vauhtia, turvallisuustutkintaa johtanut Kai Valonen kertoi lokakuussa 2018.

Vakionopeudensäätimen käytöstä ei aiemman tiedon valossa löytynyt viitteitä, mutta Otkesin mukaan raskaassa ajoneuvokalustossa käytettävää hidastinta ei ollut käytetty. Bussin jarruista ei löytynyt vikaa.

Aiemmin Otkes on kertonut tarkkailevansa tutkinnassaan muun muassa sitä, millaisia väsymyksenhallintaan ja ajoterveyteen liittyviä käytäntöjä linja-autoalalla on.

Tutkinnassa on myös selvitetty, miten ensihoito toimi tilanteessa.

Takana 800 000 kilometriä

Kuopion onnettomuudessa ollut linja-auto oli otettu käyttöön vuonna 2005.

Autolla oli ajettu noin 800 000 kilometriä takana, mikä on tavanomainen määrä vastaavalle kalustolle.

Auton ja sen renkaiden yleiskunto oli hyvä.

Se oli katsastettu noin puoli vuotta aikaisemmin.