Uutiset

Mikä katsastuksessa maksaa?

Hämeenlinnan katsastusasematarjonta saa uutta verta kahden viikon kuluessa, kun Tiiriöön avataan autokatsastus Katsastuskuvio. Toimitusjohtaja Urpo Heinonen uskoo piristävänsä hämeenlinnalaisten autokatsastusten lähes olematonta hintakilpailua.

-Hinta tulee palveluiden ohella olemaan yksi kilpailukeinomme, Heinonen lupaa.

Katsastuskuviota aletaan pyörittää viiden hengen voimin ja avajaiset pidetään heti, kun paperiasiat ovat kunnossa.

-Saamme rakennustarkastajan hyväksynnän kiinteistölle luultavasti ensi viikon aikana.

Monet autokatsastukset ovat alkaneet tarjota myös nettitilausmahdollisuutta, mutta Heinonen luottaa perinteiseen varausjärjestelmään.

-Nettivarausjärjestelmää emme tarjoa, mutta hintataso tulee olemaan edullisempi, mikä piristänee kilpailua.

Miksi muualla on halvempaa?

Suomessa katsastusasemien tarjoamien palveluiden keskinäiset hintaerot ovat suuria. Joensuussa bensiinikäyttöisen henkilöauton katsastus pakokaasumittauksineen tapahtuu alle 45:llä eurolla, kun samasta huvista saa Porvoossa pulittaa 103 euroa. Hämeenlinnassa katsastus on keskiarvoltaan 30 euroa kalliimpaa kuin Joensuussa.

Hintoihin vaikuttaa esimerkiksi katsastettavien autojen vähäinen määrä ja paikallinen kilpailu.

-Joensuu on ollut halpahinnoittelussa uranuurtajana. Viime aikoina autokatsastukset ovat tarjonneet paljon erilaisia kampanjoita, mutta Joensuu on oikeastaan ainoa paikkakunta, jossa on tarjolla näitä pysyvästi halpoja hintoja, Heinonen kertoo.

Siihen mistä Joensuun kyky tarjota palveluita pysyvästi halvalla, ei Heinonen osaa vastata.

-Jaa-a, sitä me olemme miettineet, että millä ne yritykset pyörivät ja miten he toimintansa rahoittavat. Olemme kuitenkin seurannassa ja valvontaviranomaiset pitävät huolen siitä, että katsastuksilla on edellytykset toimia ja antaa palvelua hyvällä laatutasolla.

Itä-Suomessa kilpaillaan laadun lisäksi hinnalla

Joensuulaisen Q-katsastuksen toimitusjohtaja Mikko Kovalainen osaa selittää hintaerot.

-Se johtuu siitä että Joensuussa on kilpailua, ei siinä sen kummempaa. Täällä kisa on kova ja asiakkaista pidetään kiinni.

Paikallinen hintataso on poljettu niin alas kuin mahdollista.

– Jos palvelut menevät tästä halvemmaksi, niin tulokset putoavat oikeasti lähelle nollaa.

Hämeenlinnan hintatilannetta Kovalainen selittää kilpailun puutteella.

-Kun kaikki pitävät hintatason samana eikä asiakkaista kisata hinnoilla, niin sehän on yrittäjille erittäin hyvä tilanne. Jos joku katsastaa 30 euroa kalliimmalla kuin me teemme Joensuussa, niin katehan siinä vaan yrittäjällä paranee.

Hämeenlinnalaisen Kaus-Kantolan Autokatsastuksen asemapäällikkö Tarmo Pumpanen etsii syitä hintaeroihin työvoimakuluista.

-Ehkä Joensuussa yhdellä henkilöllä pystytään teettämään kahden työt. Silloin tuotteen pystyy myymään halvemmalla, siihenhän se perustuu.

Katsastajat lain kouran puristuksessa

Myös lakisäädökset vaikeuttavat kilpailua.

-Laki on sellainen, että jos yksityisyrittäjä haluaa laajentaa toimintaansa, on hänen raahattava raskaan kaluston katsastustoiminta mukaan. Tämä hidastaa laajenemista kovasti, Kovalainen kertoo.

Hän huomauttaa myös suurten katsastusketjujen hyväksi havaitsemasta kikasta.

-Isot ketjut ostavat yksityisyrityksiä, mutta eivät omistuksen vaihduttua muuta liikkeen nimeä. Vasta hallitusten jäsenten nimilistaa tarkistaessa huomaa, että tämähän kuuluu isoon ketjuun. Tällä tavalla hämätään asiakkaita.

Uudet asemat ovat armeliaampia

Kauppalehti uutisoi helmikuussa ajoneuvojen hylkäysprosentin pysyneen samalla tasolla jo useamman vuoden ajan.

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin julkaiseman uuden tutkimuksen mukaan katsastuskohtaisilla hylkäysprosenteilla on kuitenkin suuria eroja. Yllättävä yksityiskohta on se, että mitä lyhyemmän ajan asema on toiminut, sitä matalampi hylkäysprosentti on. (HäSa)