Uutiset

Miksei lentokoneessa ole alkolukkoa vaikka koulutakseissa on? – "Jos tällaisia ikäviä tapauksia alkaisi olla enemmän, se olisi varmaan yksi keskustelunaihe"

Helsinki-Vantaan lentokentällä sattui tällä viikolla tapaus, jossa Finnairin lentokapteenin todettiin olevan humalassa. Vahvistamattoman tiedon mukaan hän olisi puhaltanut 1,5 promillea. Asia on parhaillaan poliisitutkinnassa.

Tilanne saatiin onneksi ratkaistua ennen kuin kapteeni oli edes noussut lentokoneeseen. Henkilökunta oli tehnyt ilmoituksen päihde-epäilystä ja poliisi oli tullut paikalle puhalluttamaan hänet.

Harvinainen ilmaliikennejuopumus herättää kysymyksen siitä, miksei lentokoneissa ole alkolukkoja?

– Tähän ei ole nähty tarvetta, koska nämä tapaukset ovat äärimmäisen harvinaisia, sanoo johtava asiantuntija Ilkka Kaakinen Trafista. Trafi on Suomessa lentoturvallisuutta valvova viranomainen.

Kaakinen uskoo, että alkolukko olisi kyllä teknisesti mahdollista toteuttaa myös lentokoneessa. Ne kuitenkin aiheuttaisivat lentoyhtiöille lisää kustannuksia.

– Jos tällaisia ikäviä tapauksia alkaisi olemaan enemmänkin, se olisi varmaan yksi keskustelunaihe, että miten ongelmaa lähdetään taklaamaan.

Myös turvallisuutta olisi mietittävä, jos alkolukkoja alettaisiin harkita. Lentokone on monimutkaisempi laite kuin auto, eikä sitä pysty taivaalla esimerkiksi parkkeeraamaan samalla tavalla kuin auton voi ajaa tien sivuun.

– Ongelma pitää ratkaista jo maassa, sitä ei saa päästää lentokoneeseen asti.

Pistokokeita tehdään

Tällä hetkellä lentäjien alkoholinkäytöstä määräävät sekä Suomen ilmailulaki että lentoyhtiöiden omat säännöt.

Laki sanoo, että Suomessa ilmailujuopumuksen raja on 0,0 promillea. Käytännössä kaikilla lentoyhtiöillä on alkoholin suhteen nollatoleranssi, joten eri maiden erilaisilla promillerajoilla ei ole merkitystä. Humalassa ollut lentäjä saa saman tien potkut.

Ilmailuviranomaisilla ei ole valtuuksia puhalluttaa ihmisiä. Sen sijaan poliisin tekemiä pistokokeita järjestetään.

Jokaisen lentokentälle töihin tulijan jatkuva ja kattava valvonta vaatisi kuitenkin niin paljon resursseja, ettei sellaista ole toistaiseksi nähty tarpeelliseksi tehdä.

Työnantajat ja lentoasema tekevät taustatarkastuksia, kun ihmisiä rekrytoidaan tai heille myönnetään kulkuoikeudet.

Pääsiassa kuitenkin luotetaan siihen, että lentohenkilöstö käyttäytyy niin kuin kuuluu, sekä siihen, että työpaikan sisäinen kontrolli toimii ja kollegat ilmoittavat, jos havaitsevat jonkun miehistön jäsenen olevan humalassa.

Tilastoja lentäjien juopumuksista ei ole olemassa.

– Ne ovat niin harvinaisia, ettei ole nähty tarpeelliseksi tilastoida. Tämä on ensimmäinen viimeisen viiden vuoden aikana.

Ilman alkoholia jo 12 tuntia ennen työvuoroa

Finnairin viestinnästä kerrotaan, että lentotehtävissä työskentelevillä on alkoholin suhteen nollatoleranssi ja päihde-epäilyt ovat yhtiössä harvinaisia.

Lentävä henkilöstö ei saa käyttää alkoholia 12 tuntia ennen työvuoroa.

Yhtiöllä on mahdollisuus tehdä miehistölle pistokokeita, ja myös viranomaiset tekevät niitä eri lentoasemilla.

Jokaisella yhtiön työntekijällä on velvollisuus tehdä ilmoitus, mikäli epäilee jonkun olevan päihteiden vaikutuksen alaisena työpaikalla. Silloin poliisi kutsutaan paikalle todentamaan epäily.

Jos puhallustestin jälkeen selviää, että kyseessä oli väärä hälytys, asian esiin tuonutta työntekijää ei syyllistetä.

Päiväkohtaisia uutisia

syyskuu 2018
ma ti ke to pe la su
« elo    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930