Uutiset

Miksi et juo kylmää, kiinalainen?

Kiinalaiset käyttävät kolmiohattua ja syövät friteerattua possunlihaa hapanimeläkastikkeella.

Kiinassa joutuu vankilaan, jos on väärä mielipide. Ja kiinalaiset vievät länsimaalaisten työpaikat.

Niinpä niin: idän suureen jättiläiseen liittyy valtavasti stereotypioita. Lohikäärmeiden maata ei tunneta hyvin.

Suomen ainoa pelkästään Kiinasta kertova radio yrittää tuoda tähän muutoksen. Tampereelta operoiva Radio86 kertoo Kiinasta vaihtoehtoisesta, valtamedian näkökulmasta poikkeavasta vinkkelistä. Valtamedia katsoo usein Kiinaa negatiivisin silmin.

– Yritämme tasapainottaa uutisointia, ja kertoa, ettei kaikki mene länsimaalaisten pillin mukaan. Katsomme aina myös asioiden toista puolta, päätoimittaja Jutta Valkeinen kiteyttää.

Radio86 toimii sekä internetissä että radiossa Classic FM:n ja Radio Dein taajuuksilla. Sen perusti pari vuotta sitten kiinalainen Yinong Zhao. Hänen unelmansa on tehdä kanavasta Kiinan ääni Eurooppaan.

– Hän haluaisi myös esitellä Eurooppaa Kiinalle vähän syvemmin, kunhan resursseja tulee lisää, kertoo Radio86:n operatiivinen johtaja Nina Reini.

– Emme mekään mitään enkeleitä ole kiinalaisten silmissä, Valkeinen lisää.

Radio kuroo umpeen kulttuurieroja

Päätoimittaja Valkeinen kertoo, että kiinalaisten ja eurooppalaisten väliset kulttuurierot saattavat vaikuttaa suurilta, mutta loppujen lopuksi kyse on pienistä asioista.

Suomalainen saattaa pitää kiinalaista epäkohteliaana, kun tämä kieltäytyy kuumana kesäpäivänä tarjotusta jäänraikkaasta limpparista. Kiinalainen taas saattaa pitää suomalaista epäkohteliaana, koska tämä ei ymmärtänyt tarjota lämmintä juotavaa.

Kiinalaiset eivät mielellään juo kylmää, koska kiinalaisen lääketieteen mukaan lämpötilanvaihtelut ovat pahasta, ja keho on muutenkin lämmin.

– Erot kuroutuvat umpeen, kun tutustuu paremmin. Tämä on yksi syy siihen, että olemme olemassa, Valkeinen summaa radion toiminnan.

Lähetyksiä myös Ruotsiin ja Ranskaan

Radio86:n henkilökunta on suomalaista, ruotsalaista, filippiiniläistä ja belgialaista. Pari vuotta toiminut nettiradio työllistää vajaat parikymmentä ihmistä.

Suomen lisäksi lähetyksiä lähtee Tampereelta Ruotsiin. Radio kuuluu myös Ranskassa, jossa tosin äänitetään ohjelmat itse, ranskalaiseen makuun sopivasti.

Kun aihealueena on 1,3 miljardin asukkaan maa, juttuaiheet voivat todella olla aivan mitä tahansa talouspolitiikasta kulttuuritapahtumien kautta urheiluun.

Mutta tavanomaisten juttujen lisäksi Radio86 tekee jotain, mitä mikään muu radio ei tee.

Henkilöauton hintaista teetä

Uutisoinnin ohella Radio86:n kasvavaa toimintaa on – teen myynti!

Mitä tahansa pussilärpykettä ei sentään kaupitella, vaan hienoa, käsin poimittua kiinalaista teetä. Teekulttuuri on Kiinassa jotain aivan muuta kuin Suomessa. Parhaimpaan teehen ei kaikilla ole edes varaa.

– Hienoimmat kiinalaiset teet maksavat kuulemma pienen henkilöauton verran, Jutta Valkeinen vakuuttaa.

Radio86 osallistuu aktiivisesti myös erilaisten kulttuuritapahtumien järjestelyyn. Se on vahvasti mukana organisoimassa muun muassa kiinalaisen kulttuurin festivaalia, tänä vuonna jo kolmatta kertaa järjestettävää.

Kiina on nykyään jo trendi

Kiinasta kertovat uutiset kiinnostavat yleisöä yhä enemmän. Kiina on tietyssä mielessä trendi.

– Hirveän moni haluaa tietää, millaista Kiinassa oikeasti on nykyään, Nina Reini kertoo.

Valkeisen mukaan ihmisten asenteet ovat muuttuneet parissa vuodessa. Kiina näkyy entistä enemmän mediassa, ja koko ajan monipuolisemmilla tavoilla.

– Kiinalaista kirjallisuutta on tullut hirveästi lisää. Kiinan kielen opiskelu lisääntyy nopeasti. Jos Kiinan talouskasvu pysyy nykyisenlaisena, Kiina pysyy kyllä kartalla, kun pahin trendi on jo ohi, Valkeinen analysoi.

Halu Euroopan parhaaksi mediaksi

Tulevaisuudessa Radio86 vie ilmaisuaan yhä enemmän internetiin, jossa henkilökunta näkee radion tulevaisuuden olevan.

– Isot yhtiöt ostavat paikallisradiot ja tunkevat sinne dj:n ja soittolistoja. Mistään ei tule kunnon puheohjelmia. Me keskitymme audiovisuaaliseen tarjontaan netissä, Valkeinen tiivistää.

Henkilökunnan tulevaisuuden tavoite ei ole vaatimaton.

– Pyrkimyksenä on olla paras Kiinasta tietoa tarjoava media Euroopassa. Suomessa olemme ainoa, joten siinä mielessä tavoite on jo toteutunut, naiset suitsuttavat. (HäSa)