Uutiset

Miksi katevaraus näkyy tilillä vain joskus?

Kaikki ostokset eivät näy asiakkaan tiliotteessa katevarauksina. Mistä johtuu, että joissakin liikkeissä tehdyt ostokset eivät koskaan siirry katevarauksiksi vaan tiliveloitus tulee vasta viipeellä? johtaja Helmo Peuranen korttimaksuliikennettä hoitavasta Nets Oy:sta?

– No, tälle ei löydy yhtä yksittäistä selitystä. Syy voi olla kaupan vanhanaikaisessa maksupäätetekniikassa tai pankin omissa kortteihin liittyvissä järjestelyissä. Myös asiakkaan kortin ikä voi vaikuttaa. Pankeilla on suuri valta siihen, millaisia korttien ominaisuudet tai erot ovat.

– Korttivaraushan häviää, kun veloitus on tehty tililtä. Pankkikortin käyttäjän kannalta katevaraus ja jo tehty veloitus ovat käytännössä aivan sama asia. Katevaraushan vähentää käytettävissä olevaa saldoa.

Vaikuttaako ostoksen varmentaminen siihen, kuinka nopeasti veloitus näkyy asiakkaan tilillä?

– Varmennettu ostos on käytännössä jo veloitettu tililtä, vaikkei se asiakkaalle heti näkyisikään. Varmentamattoman ostoksen veloitus voi toki viipyä päiviä. Viikonloppuna tehty ostos on viimeistään tiistaina veloitettu. Sen pitempään sen ei pitäisi viipyä. Tämä johtuu siitä, että vaikka elämme 24/7-yhteiskunnassa, pankeilla on edelleen käytössään vain nuo viisi pankkipäivää.

– Toisaalta vain pieni osa ostoksista on enää näitä varmentamattomia. Suomessa tehtävistä pankkikorttiostoksista pääosa varmennetaan.