Uutiset

Miksi Suomen E10 ei kelpaa saksalaisille?

Saksalainen laatulehti Frankfurter Allgemeine kehottaa saksalaisautoilijoita välttämään E10-bensiiniä Suomessa. Samalla kannalla on vaikutusvaltainen Saksan Autoliitto ADAC, joka ei suosittele uuden kymppibensan tankkaamista ulkomailla.

Miksi Suomen E10-bensiini ei kelpaa saksalaisille, johtaja Arvo Ruotsalainen Neste Oilin Suomen liikennepalvelusta?

-Lehden tulkinta on hyvin erikoinen. Se ilmentää Saksassa syntyneen kohun tasoa. Yksi tulkinta kohun syistä on, että auto- ja polttoainealan toimijoiden voimavarat keskitettiin uuden polttoaineen valmisteluun EU:n elimissä ja valmiin tuotteen lanseeraus jäi vähemmälle. Suomessa E10:n markkinoille tuloon valmistauduttiin paljon paremmin.

Onko Saksan E10-bensiini koostumukseltaan erilaista kuin Suomessa?

-Myös E10:n valmistus perustuu eurooppalaiseen EN 228-standardiin. EU:n alueella laatupoikkeamat eivät ole kovin kummoisia. Saksassa ja Suomessa on käytössä hyvin samanlainen E10-bensiini. Se on juuri sellaista, jollaiseksi autonvalmistajat ovat sen halunneet.

Eli tieto näistä asioista ei kulje Euroopassa?

-Siltä vaikuttaa. Keskustelussa on unohtunut, että hyppäys puhtaasta bensiinistä E5-bensiiniin oli suurempi kuin nyt tapahtunut siirtyminen E10-bensiiniin. Tiettyihin automalleihin E10 ei kuitenkaan sovellu, siksi tarjolla on 98-oktaanista E5-bensiiniä.

Ranskassa E10 on ollut pisimpään käytössä. Miten ranskalaiset ovat suhtautuneet uuteen bensiiniin?

-Mitään kielteistä ei ole kuulunut. Kulttuuriero selittänee saksalaisten ja ranskalaisten asennoitumista. Laatu on saksalaisille äärimmäisen tärkeää, mikä johtaa helposti ennakkoluuloihin.

Saksassa on väläytelty jopa kymppibensan vetämistä pois markkinoilta. Mitä vaikutuksia tällä olisi Suomeen?

-Saksan hätäkokouksen päätös oli, että E10-bensiinin tarjontaa jatketaan. E10 on järkevä askel, kun raakaöljysidonnaisuudesta halutaan päästä alemmalle tasolle.Muut vaihtoehdot kuten esimerkiksi etanolipohjaisten eetterien lisääminen bensiiniinon kuluttajalle kalliimpi vaihtoehto. Lisäksi dieselissä hyvä vaihtoehto on vetykäsiteltyjen kasviöljyjen kuten Neste Oilin NExBTL:n käyttö. Muttatulevaisuudessa tarvitaan kaikkia.

Oliko virhe, että Saksassa jäi myyntivalikoimaan entinen perusbensiini, 95-oktaaninen E5 toisin kuin Ranskassa ja Suomessa?

-Suomessa tämä vaihtoehto olisi ollut huomattavan kallis, koska jakeluasemille olisi pitänyt asentaa enemmän polttoainesäiliöitä. Saksan malli oli haasteellinen: uusi polttoaine tuli markkinoille alueellisesti eikä kertarysäyksellä kuten Suomessa. Polttoaineiden hinnoittelussa ei ollut aluksi riittävää täkyä, joka olisi houkutellut käyttämään uutta E10-bensiiniä. (Häsa)