Uutiset

Milloin some-kupla puhkeaa?

Minä uskon sosiaaliseen mediaan eli someen. Huolimatta siitä, että viime aikoina otsikot ovat huutaneet, miten sosiaalisen median kupla puhkeaa, miten sosiaalinen media muistuttaa it-kuplaa ja niin edespäin. Uskon. Olenko hullu? Saatan olla. Aika sen näyttää.

No kieltämättä ilmassa on samankaltaisia väreilyjä, kuin oli vuosituhannen vaihteen it-kuplassa.

Sosiaalisen median hypetys on erityisen kovaa. Ainakin mainos- ja viestintätoimistot ovat onnistuneet puhaltamaan sosiaaliseen mediaan reippaasti ilmaa. Rahastus etenee näin: ”Yrityksenne on nyt Facebookissa, 3200 euroa. Kiitos.” Eikö kuullosta tutulta?

Suomessa Facebook on yhtä kuin sosiaalinen media. Facebook on yksi himotuimmista sijoittajien keskuudessa, ja kieli pitkällä odotetaan yhtiön listautumista pörssiin.

”Feissillä” on puoli miljardia käyttäjää, ja eri uutislähteissä arvellaan, että sen liikevaihto olisi viime vuonna ollut 800 miljoonaa dollaria. Facebookin menestys taas on innoittanut satoja pieniä ja isoja ohjelmistotaloja kehittämään sovelluksia sosiaaliseen mediaan.

Näistäkin huolimatta uskallan väittää, ettei some aiheuta samantyyppistä kuplaa, kuin koettiin vuosituhannen vaihteen jälkeen.

It-kuplassa monet konkurssiin päätyneet yritykset perustuivat hyville ideoille. Ongelmana oli käsittääkseni se, ettei aika ollut vielä kypsä näille. Ensiaskeliaan osakemarkkinoilla ottaneet sijoittajat tekivät kovia tappioita it-osakkeilla.

Nyt internetistä on tullut aikuinen. Rämeikkö on raivattu ja verkossa on selkeät markkinapaikat ja pääpelurit. Sosiaalisen median johtotähdellä, Facebookilla, on selkeä liiketoimintamalli.

Viime vuonna puhuttiin satojen miljoonien liikevaihdosta. Tänä vuonna arvellaan, että Facebookin liikevaihto olisi jo miljardeissa. Miljardit kerätään mainosten myynnillä.

Jonkinlainen sosiaalisen median taantuma saattaa tulla. Yritykset huomaavat, etteivät heidän satsauksensa someen olekaan ratkaisseet kaikkia ongelmia.

Sosiaalisen median työkalut ja palvelut ovat hyviä renkejä, mutta huonoja isäntiä. Niitä ei kannata ottaa käyttöön itseisarvona, vaan tukemaan yrityksen strategisten tavoitteiden saavuttamista.

Uskon sosiaaliseen mediaan. Juuri tällä hetkellä minua vain ärsyttää tapa, jolla sitä työnnetään jokaisen yrityksen yleisratkaisuksi. Se ei vaan toimi niin.

Oikeasti sosiaaliseen mediaan meneminen vaatii, että yritys on valmis muuttumaan, eikä vain siirtämään samoja viestejä uuteen kanavaan. Teknologia on toisarvoista.

Sosiaalisessa mediassa on kyse nimenomaan vuorovaikutukseen pyrkimisestä. Some on tärkeä juuri siksi, että se on sosiaalinen.

Sosiaalisella medialla voi ihan oikeasti muuttaa tapoja, joilla ihmiset kommunikoivat. Sosiaalinen media voi tuoda aidosti sosiaalisen ulottuvuuden bisnekseen. Tämä tosin vaatii yritykseltä huomattavasti paljon enemmän kuin sen, että joku vain laittaa firmalle Facebook-sivun pystyyn.