Uutiset

Ministeri ampuu tykillä olutmainosta

 

Alkoholin mielikuvamainonta pitää kieltää, vaatii joukon kärjessä peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson (sd.). Hanke, jota perustellaan erityisesti nuorten suojelulla, on parhaillaan byrokratiakoneen valmistelussa.
 
Mielikuvilla pelaaminen mainonnassa tarkoittaa sitä, että viinan kerrotaan tekevän sinusta suositun, menestyvän ja rikkaan.
 
– Ota poika olut niin pääset tyttöjen kyytiin!
 
Tämä olisi kiellettyä. Kaavailujen mukaan mainoksessa saisi olla ehkä pullon kuva ja vain tiukkaa kylmää tietoa suomalaisia tunnetusti lämmittävästä tuotteesta.
 
Hallituksen heikoin lenkki esiintyy kuin hänellä olisi tieto siitä, että juuri mainonta vaikuttaisi nuoriin, tekisi heistä siiderin ja keskioluen ystäviä.
 
Mikäli Guzenina-Richardson on asialla löysin rantein tai peräti mutu-tuntumalla, hän ampuu tykillä olutpulloa ja kerää irtopisteitä.
 
Tätä ei pidä lukea tuomioksi, sillä poliitikon pitää arvostaa myös pisteitä. Jos hän ei tätä ymmärrä, hänen tiensä vie pois politiikasta.
 
Samaan aikaan kun mainontaa ollaan rajoittamassa, televisiossa esiintyy entistä enemmän humalaisia öykkäreitä. Esimerkistä käy Big Brother, joka on suosittu täyspäisten aikuistenkin keskuudessa.
 
Viina toi väriä ohjelmaan, jossa esiintyi kyläkauppias Vesa Keskinen. Suoran ohjelman takahuoneeseen järjestettiin viinaa – kas kummaa sattumalta – ja näin Suomi sai seurata humalaisen kauppiaan menoa.
 
Kaikilla oli niin hauskaa! Se oli viihdettä parhaimmillaan – ja käyttäytymisen malli kaiken ikäisille.
 
Kenellekään ei tarjoilla tv-ohjelmassa viinaa sattumalta. Takana on pirullisen terävä, ja varsinkin nuoriin pureva juoni.
 
Se on näin yksinkertaista: kun ryypätään, tapahtuu ja kun nuoret ryyppäävät, tapahtuu erityisen paljon.
 
Humalassa tissi vilahtaa kuten on tarkoituskin. Televisio takoo taitavasti ja röyhkeästi euroja ihmisen luontaisella tirkistelynhalulla.
 
Nuoret päihteissä = paljon tirkisteltävää!
 
Jos tapana olisi puhua moraalista, olisi tilaa keskustella nuorten törkeästä hyväksikäytöstä. Nykyisessä ilmapiirissä pitää onnitella tv-kanavia ja tuotantoyhtiöitä: viinaöykkäröinti on hyvä bisnes.
 
Nuorilta ilmaisilta esiintyjiltä otetaan rahat parempiin taskuihin. Ja tuleehan jostain esiintyjästä tyhjätasku julkkis!
 
Nuoret muka hakevat mallin humalaansa mainoksista! Vakavasta asiasta ei pitäisi ministerin tehdä vitsiä.
 
Media vaikuttaa, niin myös yhteiskunnan ilmapiiri ja vanhempien esimerkki. 
Ministeri ei saa syyllistää koteja, tulilinjalle hän voi näin ottaa vaikka mainonnan…
 
Hokkuspokkus ei suomalaista suhdetta viinaan muuksi muuta. Usko kieltojen voimaan on sekin jälkilöylyä tsaarinajalta.