Uutiset

Ministeriö pökkäsi Sibelius-suunnittelulle vauhtia

 

Esiintyjävarauksia on tehty, mutta sopimuksia ei ole vielä isojen koneistojen kanssa solmittu. Amatöörit eivät aina tule ammattilaisia halvemmiksi.
 
 
Sibeliuksen 150-juhlavuoden suunnittelussa voidaan vihdoin edetä isoin askelin. Viime viikolla tullut tieto ministeriön rahoituksesta mahdollistaa sen, että asioita voidaan ryhtyä sopimaan paperilla.
 
Opetus- ja kulttuuriministeriö on tehnyt periaatepäätöksen osallistumisestaan juhlavuoden valmisteluun ja rahoitukseen. Vuosille 2012–2015 jaettavaa tukea on luvassa 1 780 000 euroa.
 
Esiintyjävarauksia on tehty, mutta vasta nyt, kun osa rahoituksesta on selvillä, on mahdollista ryhtyä sopimaan asioista.
 
– Esimerkiksi isojen koneistojen kanssa ei ole lyöty vielä mitään lukkoon, sanoo Sibelius Celebrationsin johtaja Erkki Korhonen.
 
– Onneksi työ aloitettiin niin aikaisin. Olemme aivan aikataulussa.
 
Monentasoisia esiintyjiä
Erkki Korhonen on aiemmin ilmoittanut tavoitteeksi, että koko Sibeliuksen tuotanto olisi esitetty Hämeenlinnassa vuoteen 2015 mennessä.
 
Hämeen Sanomien lukija pysähtyi miettimään, mitä mahtaa maksaa, jos kaikki sävelteokset todella esitetään kaupungissa. 
 
Korhosen mukaan summaa on mahdotonta arvioida lonkalta, sillä lopullisen hintalapun suuruuteen vaikuttaa ratkaisevasti se, kuka teokset esittää ja millä koneistolla.
 
– Saattaa olla, että esimerkiksi amatööriorkesteri ei maksa mitään, mutta huippuorkesterilla yhden esityksen kulut voivat olla luokkaa 200 000 euroa, Korhonen sanoo.
 
Esiintyjäjoukkio on ollut jo tähän asti hyvin monipuolinen, sillä ammattilaisten lisäksi lavoilla on nähty amatöörikuoroja, opiskelijoita sekä harrastelijoita. Pyrkimyksenä on ollut erityisesti paikallisten tekijöiden hyödyntäminen.
 
Tehokas ammattiorkesteri
Sinfonia Lahdelle Sibeliuksen tuotanto sinfonioineen toimii eräänlaisena ohjelmiston selkärankana. Intendentti Tuomas Kinbergin mukaan teokset osataan sekä etu- että takaperin, sillä esimerkiksi sinfonioita on esitetty ja levytetty niin paljon.
 
Esimerkiksi vuosittain järjestettävä Sibelius-festivaali syntyy vain yhden harjoituksen sekä yhden kenraaliharjoituksen avulla.
 
– Orkesterimme työskentelee tavattoman tehokkaasti. Yhden sinfoniakonsertin normaali valmisteluaika on maanantaista torstaihin.
 
Kinbergin mukaan amatööriorkesterin käyttö ei välttämättä tulekaan ammattiorkesteria halvemmaksi. Amatöörien kanssa työskennellessä tarvitaan usein hyvin paljon harjoituksia, kapellimestarilta vaaditaan paljon työtä ja tilavuokriinkin uppoaa euroja. 
 
– Yhtäkkiä voidaan olla sellaisessa tilanteessa, että vaikka soittajille ei mitään maksetakaan, menee oheiskuluihin niin paljon, että kokonaisuus voi tulla ammattilaisorkesterin käyttöä kalliimmaksi.
 
Kapellimestari ja solistit vaikuttavat hintaan
Sinfonia Lahti vierailee Hämeenlinnassa noin kahdeksan kertaa vuodessa, yksi vierailukerroista sattuu olemaan tänään keskiviikkona.
 
Intendentti Kinbergin mukaan Hämeenlinnan-päähän tipahtaa vierailusta keskimäärin noin 28 000 euron lasku. Vierailukonserttien hintaan vaikuttaa kapellimestarikulu eli käytännössä se, kuka konserttia johtaa. Myös mahdolliset solistikulut saattavat nostaa konsertin hintaa. Myös kaluston ja muusikoiden kuljetukset maksavat.
 
– Yleensä kun orkesteri liikkuu, soitetaan kokonainen konsertti eikä esitetä vain yhtä sinfoniaa. Mekin saatamme esittää joissakin tapauksissa yhdessä konsertissa kaksi tai jopa kolme sinfoniaa.
 
Summa ei tokikaan kata aivan kaikkia vierailukonsertin kuluja, vaan osa kuitataan esimerkiksi orkesterin saamilla valtionosuuksilla sekä yleisön pääsylippumaksuilla. (HäSa)
 
Sinfonia Lahti kapellimestarinaan Giordano Bellincampi ja solistina viulisti Chloë Hanslip. Verkatehtaalla keskiviikkona 31.10 kello 19. Konsertin esittely klo 18.