Uutiset

Minuuteni ei löydy kauppakeskuksesta

Johan nyt on markkinat. Enää ei riitä, että kauppakeskuksessa on hirvittävä määrä kauppoja toinen toisensa lomassa.

Nyt keskukset nostavat profiiliaan muun muassa erilaisella kulttuuritarjonnalla. Viime viikolla korviini jäi myös soimaan televisiossa haastatellun asiantuntijan lausunto, jonka mukaan ihmiset etsivät kauppakeskuksista minuuttaan.

En ole täysin varma, mitä lausunnonantaja sillä tarkoitti, mutta kapinahenki heräsi oitis. Oma minuuteni ei kyllä löydy kauppakeskuksista tai jos löytyy, niin jääköön sinne!

Nykyaikainen kauppakeskus, kuten Helsingin Itäkeskus, Vantaan Jumbo tai Lempäälän uusi Ideapark, ovat kuin pienoiskaupunkeja.

Ravintolat, kuppilat, elokuvateatterit ja lääkäriasemat kuuluvat vakiotarjontaan. Sekaan mahtuu myös kuntosalia, kirjastoa ja kaupungin palvelupistettä.

Ideaparkiin on tulossa uimahalli. Espoon Ison Omenan erikoisuus puolestaan on sinne sijoitettu evankelisluterilainen kappeli.

Omenan ja Helsingin Kampin kanssa samaan kompleksiin on myös sijoitettu asuntoja, joista pääsee laskeutumaan kauppakeskukseen kävelemättä ulkona metriäkään.

Tätäkö me oikeasti haluamme? Lasikuvun alle suljettua pikku-Amerikkaa, ihmisvilinää, tavaraa, tavaraa ja aina vain enemmän tavaraa.

Se kauppakeskuksissa on parasta, että niissä säästyy hyiseltä talvisäältä, joka esimerkiksi kaupungin keskustassa tervehtii kaupasta toiseen kiirehtivää.

Jättikauppakeskukset ovat kuitenkin jo liian isoja. Kun saman katon alla on satoja liikkeitä, on keskuksella vääjäämättä kokoa hehtaarikaupalla. Silloin on turha ihannoida sitä, että kaikki palvelut ovat saman katon alla ja pysäköinti ilmaista.

Asiakasparka joutuu ravaamaan keskuksen käytäviä jalat rakoilla kilometritolkulla. Jos oikein innostuisi shoppailemaan, pitäisi tavaroita käydä useampaan kertaan säilömässä autoon, joka pysäköintihallissa ei todellakaan ole ihan kulman takana.

Samoilla askelmäärillä jättäisi jo auton kauas Hämeenlinnan ruutukaavasta tai minkä tahansa muun kaupungin ydinkeskustasta ja kävelisi liikkeestä toiseen.

Koska kauppakeskukset ottavat käyttöön ilmaiset käytäväkuljetukset minijunilla?

Hämeen Sanomissa viime viikolla julkaistussa jutussa eräs Lempäälän Ideaparkin asiakas arveli, että keskuksessa pitää käydä 25 kertaa, että se tulee tutuksi.

Hoh hoijaa. Minä kun tuskastun jo Prisman tai Citymarketin kokoisessa marketissa, kun en harvoin niissä käydessäni löydä etsimääni tavaraa.

Ideaparkin ruuhkiin en ole suunnitellut aivan lähiaikoina lähteväni, mutta luultavasti sielläkin tulee käytyä uteliaisuuskäynnillä ennemmin tai myöhemmin.

Tosin lopputulos saattaa olla sama kuin vuosia sitten Helsingin Itäkeskuksessa. Ajoin auton parkkihalliin, sitten hissillä kauppakeskukseen ja katselin ympärilleni osaamatta mennä oikein mihinkään.

Sitten ihmettelin, että mitä minä täällä oikeastaan teen. Lopputulos oli, että lähdin pois ostamatta yhtään mitään. Olisiko se ollut sitä minuuden etsintää?

riikka.mantyneva@hameensanomat.fi