Uutiset

Mistä Lidlin menestys johtuu?

Lidl pystyi ainoana suurena päivittäistavarakauppana kasvattamaan markkinaosuuttaan viime vuonna. Lidlin vahvuus päivittäistavarakauppamarkkinoilla ei johdu pelkästään tuotteiden hinnoittelusta, vaan kauppaketjun suosioon vaikuttaa juurikin tuotteiden ulkomaalaisuus ja erikoisuus.

Turun kauppakorkeakoulussa kuluttajakäyttäytymistä tutkivan professorin Heli Marjasen mukaan Lidlin konsepti, jossa yhdistyvät toimiva palvelu, edulliset tuotteet ja muista maista ruokahyllyihin tulevat erikoisuudet toimii hyvin näinä aikoina.

– Sen lisäksi, että siellä on hyvin halpaa, siellä on nimenomaan vahvasti panostettu edullisiin herkkuihin ja gourmet-tuotteisiin. Vaikka suomalaiset suosivat perusruokana kotimaista, se pieni ekstra, mitä ruokaan halutaan, on usein ulkomaalaista.

Esimerkiksi erilaisiin etnisiin ruokiin vaaditaan monia erikoisia kasviksia, mausteita ja muita ainesosia, joiden hinnat saattavat tavanomaisesti olla melko korkealla.

Marjasen mielestä muut keskisuuret marketit eivät ole onnistuneet luomaan mitään lisäarvoa Lidlin palvelutasoon nähden, minkä vuoksi ne kärsivät eniten.

– Vaikka asiakaspalvelua on vähän, se on kuitenkin riittävällä tasolla kuluttajiin nähden. Esimerkiksi kassat punnitsevat hedelmät ja vihannekset, mitä ei tarvitse tehdä itse. Keskisuurten kauppojen markkinaosuus on jo ennen Lidlin tuloa pudonnut. Ne eivät ole varsinaisesti pystyneet tarjoamaan mitään lisäarvoa, vaan ne jäävät väkisinkin jalkoihin.

Päivittäistavarakauppa on laahannut viimeiset seitsemän vuotta, kertoo kuluttajien ostokäyttäytymistä tutkiva Nielsen. Vuonna 2014 ainoastaan Lidl onnistui kasvattamaan markkinaosuuttaan edellisvuoteen verrattuna. Lidlin markkinaosuus nousi 1,1 prosenttiyksikköä, kun vastaavasti K-ryhmän laski 0,9 prosenttiyksikköä. S-ryhmän osuus pysyi ennallaan.

Asiasanat

Päivän lehti

29.11.2020

Fingerpori

comic