Kolumnit Uutiset

Mistä on tiedostavat ihmiset tehty?

Tänään vietetään Maailman ympäristöpäivää. Päivää on vietetty jo vuodesta 1972. Muistatko nähneesi tai kuulleesi mitään päivään liittyvää? En minäkään.

Ympäristö- ja ilmastoasioista keskustellaan jatkuvasti, ja niin pitääkin. Ympäristöpäivänkin tarkoitus on nostaa esiin suuria, ympäristöämme uhkaavia muutoksia, kuten ilmaston lämpeneminen ja kasvuhuonepäästöt, erityisesti kehitysmaissa.

Ilmastonmuutoksesta aletaan puhua jo ala-asteella, mutta koska lämmin kesä tuntuu omaksuttavammalta kuin merenpinnan nouseminen tuolla jossain kaukana, on sitä vaikea ymmärtää.

En usko, että aikuisiällä tehdyt elämäntapamuutokset ja ympäristötietoisuuteen itsensä väkisin havahduttaminen pelastavat tätä palloa.

Jos jo lapsena oppii tiedostamaan ympäristönsä ja muodostaa edes jonkinlaisen luontosuhteen, olisi myös helpompaa ymmärtää, minkälaiset asiat niitä uhkaavat.

Kuulin eräällä juttukeikalla lapsesta, joka noin 10-vuotiaana näki ensimmäisen kerran elävää tulta ja pääsi koskettamaan erilaisia eläimiä. Ei mikään ihme, ettei luonnon monimuotoisuuden heikkeneminen tunnu myöhemminkään miltään.

Uskon, että ilmastoasiat tuntuisivat monien mielestä samastuttavammilta, jos niitä käsiteltäisiin ensin hieman lähempää kuin esimerkiksi kehitysmaiden näkökulmasta.

Suomen sisäistenkin asioiden käsitteleminen voi toisinaan tuntua kaukaiselta. Usealle nuorelle Talvivaarasta saattaa tulla ensimmäisenä mieleen Game of Thrones -tv-sarja, eikä kaivostoiminnan ympäristöhaitat.

Norppalive oli jo hyvä alku, mutta tärkeämpää olisi ollut näyttää se, miten paljon talvella nähtiin vaivaa sen eteen, etteivät kuutit menehtyneet leudon talven takia.

Nyt sentään on norppia, joita nimetä.

Suomen YK-liiton nettisivuilta löytyy ohjeita siihen, miten ympäristöaiheita tulisi päivän kunniaksi koulussa käsitellä. Vaihtoehtoina on mielikuvakartta, improvisaatio ja ”turhakenäyttely”.

Tehtävät tekisivät varmasti oppitunneista hauskempia, mutta saattavat jäädä tekemättä, kun päivä osuu sunnuntaille.

Vaikka nuo tehtävät onnistuneesti suoritettaisiinkin, niin ohjeiden mukaan niihin kuluu vain 1–2 oppituntia. Ehkä seuraavan opetussuunnitelmien päivitysrytäkän myötä nuo tunnit voisivat toistua vähän useammin kuin vuoden välein.

Päivän lehti

19.1.2020