Uutiset

Miten flunssaisena voi liikkua?

Lievää flunssaa potevan mieli voi tehdä kuntoilemaan, mutta seuraukset saattavat pelottaa.

Jos on flunssainen olo mutta ei kuumetta, saako silloin liikkua, liikuntalääketieteen erikoislääkäri Jari Parkkari UKK-instituutista?

– Kuume, lihas- tai nivelkivut ja niihin liittyvä väsymys ovat oireita, joiden aikana ei pidä harrastaa liikuntaa. Myös kohonnut leposyke on merkki, että elimistö on kuormittunut infektion takia. Hyvä nyrkkisääntö on, että jos vilustumisoireet ovat vain kaulan yläpuolella eli karhea kurkku tai lievä nuha, liikuntaa voi jatkaa varovasti.

Mitkä ovat kipeänä treenaamisen suurimmat riskit?

– Hankalimpia seurauksia ovat sydänlihastulehdukset, jotka saattavat johtaa äkkikuolemaan. Liikunta aiheuttaa lihakseen lyhytaikaisia mikroskooppisia vaurioita, joita elimistö pyrkii korjaamaan harjoittelun jälkeen. Myös infektio voi aiheuttaa vaurioita lihakseen. Kun kuntoillaan sairaana, elimistön puolustusjärjestelmä joutuu koetukselle ja on alttiimpi myös sydänlihastulehdukselle.

Kuinka kauan liikuntaa pitää välttää?

– Kun yleisoireet, kuume, lihas- ja nivelkivut sekä niihin liittyvä väsymys ovat poissa, voi lähteä liikkeelle varovasti. Liikunnan tulee jatkua kevyenä vähintään yhtä kauan kuin vilustumisoireilu kesti.

Miten toipilaana voi liikkua?

– Niin, että voi itse säädellä liikunnan kuormitusta ja kestoa. Kävely, kevyt kuntosaliharjoitus, venyttely ja kotijumppa sopivat toipilaalle. Ohjattu ryhmäliikunta on usein liian rasittavaa.

Mistä erottaa, onko väsynyt vai tulossa kipeäksi?

– Jos on tulossa kipeäksi, on yleensä lieviä infektio-oireita kuten kurkun karheutta tai nuhaa väsymyksen lisäksi. Kun tauti etenee, ilmaantuu yleensä myös lihasten särkyä sekä pääkipua.

Johanna Sarriola

Päivän lehti

26.11.2020

Fingerpori

comic