Uutiset

Miten päästä irti ahdistavista katastrofiajatuksista?

Mitä katastrofiajatukset ovat, psykologi ja psykoterapeutti Katja Myllyviita?

– Katastrofiajatukset liittyvät asioihin, jotka jollakin tavalla uhkaavat ihmisen perusturvaa. Ajatukset koskevat jotakin itselle tärkeää asiaa, kuten omia lapsia, terveyttä tai työtä.

– Katastrofiajatuksissa huolestuneisuuteen yhdistyvät visuaaliset mielikuvat ja usko omasta kyvystä ennustaa tulevaa. Uhkaavat mielikuvat vahvistavat asioiden pitämistä totena, mikä voimistaa pelkoa.

– Usein katastrofiajatukset alkavat pienestä vihjeestä ja päätyvät nopeasti isoon huoleen. Jos esimerkiksi teini-ikäinen ei tule sovitusti kotiin, vartin aikana ehtii jo ajatella kaikenlaista. Jälkeenpäin ajatukset tuntuvat jopa hassuilta. Miten ehdinkin ajatella kaikkea tällaista?

Miten katastrofiajatuksista pääsee irti?

– Järkimieli ei ulota katastrofiajatuksiin, ennen kuin sen kaivaa esiin. Kun tuntee olevansa uhattuna, on kiire koettaa tehdä asialle jotakin.

– Järjen ääni alkaa kuulua vasta, kun mieli on rauhoittunut. Yleensä jo pysähtyminen rauhoittaa. Ala kartoittaa ympäristöä. Missä olen? Mitä näen? Luettele asioita. Mitä punaisia esineitä näkyy? Mitkä vaatteet minulla on? Laske lyhtypylväitä. Nämä tarjoavat uutta visuaalista ajateltavaa ja rauhoittavat mieltä. Kerää faktoja. Mitä asiasta oikeasti tiedetään?

– Ahdistus helpottaa minuuteissa, jos sitä ei ruoki.

Millainen ihminen on katastrofiajatuksille altis?

– Tutkimusten mukaan niillä, joilla on taipumus hahmottaa asioita visuaalisesti, on myös voimakkaammat tunteet. Kielellisesti hahmottavien tunteet ovat yleensä miedommat.

– Jos ahdistut helposti nollasta sataan, kannattaa kiinnittää huomiota perushuoltoon eli uneen, ravintoon ja itsestä huolehtimiseen.

– Järkimieli on aina sidoksissa myös siihen, miten hyvin koko keho voi.

Elina Pajunen

Päivän lehti

23.2.2020