fbpx
Uutiset Tallinna

MM-rallin kärkiautot tehdään suomalaisvoimin Tallinnassa – Sebastien Ogier, Elfyn Evans ja Kalle Rovanperä ajavat Tommi Mäkisen tallin Toyotalla

Tommi Mäkisen Toyota Gazoo Racing -yhtiö valmistaa rallin MM-sarjaa johtavat Toyotat Tallinnassa. Suomi-vetoiselle kilpa-autojen kehitystyölle naurettiin aluksi. Nauru loppui, kun Ott Tänak voitti maailmanmestaruuden viime vuonna.
Yllättäjä ja lupaus: Elfyn Evansin (vas. ylh.) ja kakkoskuski Scott Martinin (vas. alh.) sekä Kalle Rovanperän ja kakkoskuljettaja Jonne Halttusen kuvat löytyvät Tommi Mäkinen Racing oy:n toimiston kuvagalleriasta. Kuva: Kari Pitkänen
Yllättäjä ja lupaus: Elfyn Evansin (vas. ylh.) ja kakkoskuski Scott Martinin (vas. alh.) sekä Kalle Rovanperän ja kakkoskuljettaja Jonne Halttusen kuvat löytyvät Tommi Mäkinen Racing oy:n toimiston kuvagalleriasta. Kuva: Kari Pitkänen

Vaikka Suomesta ja Jyväskylästä peruttiin rallin MM-sarjan osakilpailu, koko sarja kulkee nyt vahvasti suomalaiskomennossa.

Keväällä ennen koronataukoa ehdittiin ajaa kolme osakilpailua. Niiden jälkeen kolme neljästä kärkikuljettajasta ajaa “suomalaistallin” eli Toyota Gazoo Racingin väreissä.

Eipä ihme, että tallin kilpailutoiminnasta vastaavan Tommi Mäkinen Racing oy:n (TRC) kehitysjohtajalla Markku Lappalaisella on hymy herkässä:

– Meillä on kuljettajina kolme hienoa herrasmiestä, jotka osaavat ilmaista omia autoja koskevat tarpeensa. Olemme erittäin tyytyväisiä nykytilanteeseen ja siihen, että autot ovat kestäneet kisaviikonloppujen läpi ehjinä, hän kertoo yhtiön Tallinnan toimipisteessä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Tallinnan pisteen toimintaa johtaa kehityspäällikkö Markku Lappalainen. Työntekijöitä on nyt 34, koko yhtiössä noin 190. Kuva: Kari Pitkänen
Tallinnan pisteen toimintaa johtaa kehityspäällikkö Markku Lappalainen. Työntekijöitä on nyt 34, koko yhtiössä noin 190. Kuva: Kari Pitkänen

Kun talli on Tallinnassa, lauttamatkat jäivät pois

Lappalaisen kiitokset menevät MM-sarjaa johtavalle Sebastien Ogierille, kakkosena ajavalle Elfyn Evansille sekä sarjan nelosena kaasuttelevalle suomalaislupaus Kalle Rovanperälle, jonka ero sarjakolmoseen, Hyundai-tallin Thierry Neuvilleen, on vain kaksi pistettä.

Pieni piikki autojen särkymisestä puolestaan kohdistuu Toyotan entiseen kuskiin Jari-Matti Latvalaan, joka tunnetusti osasi löytää ne harvatkin kivet rallireittien varsilta.

Viime kauden jälkeen Toyotan tallista lähti myös maailmanmestari Ott Tänak, joka nyt ajaa Hyundailla.

Toyota Yaris WRC-autot rakennetaan alusta ajovalmiiksi saakka Tallinnassa, jossa yhtiöllä on runsaat 30 työntekijää. Autot testataan ja viritetään kisakuntoon Keski-Suomen Puuppolassa. Yhtiö työllistää yhteensä noin 190 henkilöä ja lisäksi alihankkijoita.

Suomi-juurista huolimatta Toyotan kisarekka autoineen lähtee liikkeelle Tallinnasta. Tällä saavutetaan logistiikkaetuja eli säästetään vähintään yksi matkapäivä tiukan kisaviikonlopun molemmissa päissä. Aikaa vieviä lauttamatkojakaan “saari-Suomesta” Euroopan mantereelle ei tarvita.

Tallinnalla on puolellaan myös veroetunsa. Mäkisen ralliyhtiön toiminta on nimittäin myös kannattavaa liiketoimintaa. Yhtiö teki viime vuonna 2,8 miljoonan euron voiton 47,3 miljoonan euron liikevaihdostaan.

Ogierin, Evansin ja Rovanperän (takana) autot odottavat kokoamista Tommi Mäkinen Racing oy:n hallissa. Jokaiselle kuljettajalle autoja tehdään kaksi. Ennen kisaa kuskit hienosäätävät ajo-ominaisuudet itselleen sopiviksi. Kuva: Kari Pitkänen
Ogierin, Evansin ja Rovanperän (takana) autot odottavat kokoamista Tommi Mäkinen Racing oy:n hallissa. Jokaiselle kuljettajalle autoja tehdään kaksi. Ennen kisaa kuskit hienosäätävät ajo-ominaisuudet itselleen sopiviksi. Kuva: Kari Pitkänen

Sama kalusto rakennetaan kaikille kuskeille

Tommi Mäkinen Racing oy:n tuotantotiloissa on siistiä kuin sveitsiläisessä kellotehtaassa. Päältä katsoen ei uskoisi, että täällä kootaan ralliautoja. Tosin aikakin on juuri nyt hiljainen, sillä kausi jatkuu vasta 4. syyskuuta uudella Viron MM-rallilla.

Hallissa pukkien päällä lepää kuusi kisa-auton runkoa. Jokaiselle kuljettajalle autoja tehdään kaksi. Ulkoisesti ne erottuvat vain takasivulasin nimistä ja kansallisuustunnuksista.

Markku Lappalaisen mukaan autoissa pyritään eräänlaiseen minisarjatuotantoon sen sijaan, että ne räätälöitäisiin jokaiselle kuljettajalle erikseen. Testivaiheessa jokainen kuljettaja vastaa omista hienosäädöistään.

– Pohjimmiltaan autot ovat samoja, ja kuljettajat saavat kilpailla keskenään, tehdaspäällikkö Timo Kasusalo vahvistaa.

Tarina kertoo, että moinen tasavertaisuus yllätti varsinkin Elfyn Evansin, joka oli tottunut ennalta määrättyyn kakkos- tai kolmoskuskin asemaan. Nykyinen tilanne, jossa alla on voittaja-auto, onkin heti näkynyt britin otteissa.

Toisen tarinan mukaan kansainväliset rallikommentaattorit ja -asiantuntijat pitivät pahana virheenä sitä, että Toyotan WRC-auton kehittäminen uskottiin suomalaisille ja Tommi Mäkisen johtamalle yritykselle. Valinnalle naureskeltiin, mutta ilmeet ovat muuttuneet tallin menestyksen ja Ott Tänakin maailmanmestaruuden myötä.

Kilpa-autossa mittojen toleranssiraja on 0,1 milliä

Menestys ei kuitenkaan synny sattumalta, sillä rallitallit saavat tehdä läpi vuoden töitä saadakseen autonsa starttiviivalle. Kansainvälinen autoliitto FIA nimittäin määrittelee rallin MM-sarjan kaluston ominaisuudet pilkuntarkasti.

Yhdessä TRC:n tehdashallin sivuhuoneista kootaan toimittajaryhmän vierailun aikana aivan uutta WRC-Yarisin koria. Vaativaa käsityötä kuten muitakaan autojen yksityiskohtia ei saa kuvata, mutta teknikon käyttämän kannettavan tietokoneen näytössä vilkkuvat osien mitat kolmen desimaalin tarkkuudella.

Mittojen oikeellisuuden toleranssiraja on kuitenkin kuulemma “vain” 0,1 milliä eli millimetrin kymmenesosa.

Moinen kuulostaa lähinnä niuhottamiselta, mutta siihen on syynsä. Toyotatkin on kerran kärähtäneet FIA:n tarkastuksessa, kun takaiskunvaimentimien kiinnityspisteissä havaittiin yhden millimetrin mittavirhe.

Autoilla sai ajaa poikkeusluvalla kaksi kisaa. Sen jälkeen virhe oli korjattava.

Yhtä tarkasti seurataan WRC-auton painoa, jonka ajokunnossa pitää olla vähintään 1 190 kiloa. Toyota Yaris WRC:ssä on päästy tästä 1,2 kilon päähän.

Kuljettajien yhteispaino ajohaalareineen ja kypärineen on määritelty 160 kiloksi. Paino on nousemassa 180 kiloon. Kuljettajia ei silti välttämättä tarvitse alkaa lihottaa, vaan puuttuvat painot pultataan kiinni muualle autoon.

Arvion mukaan 20 kiloa ylimääräistä tarkoittaa 0,1 sekuntia pidempää ajoaikaa kilometrillä.

Juttu jatkuu kuvan jälkeen.

Ulkomaailmaan päin toimitaan päämiehen eli Toyotan nimen ja tunnusten alla. Hallin sisällä ahertavat Tommi Mäkinen Racing oy:n työntekijät, jotka edustavat 16 eri kansallisuutta. Kuva: Kari Pitkänen
Ulkomaailmaan päin toimitaan päämiehen eli Toyotan nimen ja tunnusten alla. Hallin sisällä ahertavat Tommi Mäkinen Racing oy:n työntekijät, jotka edustavat 16 eri kansallisuutta. Kuva: Kari Pitkänen

Edessä vielä viisi rallia

Ralliviikonloppujen välillä kisa-autot puretaan Tallinnassa atomeiksi. Kaikki noin 2 500 osaa puhdistetaan, tarkistetaan ja tarvittaessa vaihdetaan. Joka kisaan lähdetään täysin uudelleen rakennetulla kalustolla.

– Mikäkö on vaativin osakilpailu autoille? Varmasti Turkin soraralli, ja siksi, että siellä ei periaatteessa ole alkukilometrien jälkeen valmista tietä lainkaan, naurahtaa Timo Kasusalo.

Loppukauden avaava Viron ralli muistuttaa tiestöltään hyvin paljon Suomen MM-rallia ja Jyväskylän ympäristön sorarännejä. Toyotan odotetaan olevan näillä poluilla vahva. Sen jälkeen, syyskuun lopulla, onkin määrä ajaa Turkissa.

– Lähdemme loppukauteen tietenkin täysillä. Turkin rallin yllä on edelleen koronauhka, ja varalle on kaavailtu kisaviikonloppua Belgiassa. Jos lokakuun Saksan-ralli peruuntuu, on mahdollista ajaa Kroatiassa, Markku Lappalainen kertoo.

Loppukauden ohjelmassa ovat vielä Italian ja viimeisenä 19. marraskuuta käynnistyvä Japanin ralli. Se on Toyota Gazoo Racingille toinen “kotikilpailu”, jossa tallin kuljettajista suurimman huomion kerää neloskuski Takamoto Katsuta.

Hän asuu perheineen Puuppolassa. Suomalaiset ja japanilaiset nimittäin tulevat rallimaailmassakin erinomaisesti juttuun keskenään. Luonto ja luonne yhdistävät.

Menot