Uutiset

Moottorikelkkailussa sattuu liikaa vahinkoja

Yhtiön maksoivat vuonna 2000 erilaisia korvauksia 5,7 miljoonaa euroa, mutta vuonna 2004 summa kohosi jo kymmeneen miljoonaan euroon. Valtaosa rahasta ohjautui moottorikelkkailijoiden itselleen tai muille aiheuttamien henkilövahinkojen korvaamiseen.

Kehitystä voi selittää kelkkailuharrastuksen ja sen myötä kelkkojen lukumäärän kasvulla. Rekisteröityjen moottorikelkkojen määrä on piakkoin ylittämässä sadantuhannen kappaleen rajan. Pääosa kelkkailijoista on vapaa-ajan harrastajia, ammattimaiset käyttäjät keskittyvät maan pohjoisosiin, joissa niillä ajelevat poromiehet ja kalastajat.

Toinen ja painavin syy on maantieliikenteessäkin valitettavan yleinen piittaamattomuus. Kelkoilla kaahataan liian usein hillittömästi merkittyjen reittien ulkopuolella, ajetaan humalassa eikä turvavarusteita, lähinnä kypärää välitetä käyttää. Yleisin vakavan kelkkaturman syy on hukkuminen. Pimeällä ajetaan sulaan ja valoisan aikana heikoilla jäillä.

Yllättävän usein, lähes joka toisessa kelkkaonnettomuudessa sen aiheuttaja oli humalassa.

Kelkkailu on moneen muuhun liikkumismuotoon verrattuna melko vapaata. Moottorikelkan kuljettamiseen ei tarvita erillistä ajokorttia eikä ajotutkintoa. Alkaa olla perustelua syytä väittää, että kelkkakorttia on tarvitaan.

Täysin vapaata ja rajoittamatonta moottorikelkkailu ei kuitenkaan ole. Sitä säätelee muun muassa maastoliikennelaki. Ilman omistajan lupaa ei maastoon ole asiaa. Toisaalta valvonta on perin puutteellista ja räikeistäkin väärinkäytöksistä joutuu harvoin edesvastuuseen. Poliisi ei tavoita kelkkailijaa kuin valitsemalla ajokikseen niin ikään kelkan. Teillä liikkuva virkavalta kohtaa vain satunnaisesti kelkkailijoita.

Kelkkailu on suhteellisen kallis ajanviete. Kalusto ei ole halpaa, eivät myöskään polttoaineet eivätkä vakuutukset. Tästä huolimatta harrastajia on vuosi vuodelta enemmän, mikä kertoo omaa kieltään kansalaisten ostokyvystä ja varallisuudesta.

On ilmeistä, ettei synkistyvää onnettomuuskehitystä kovinkaan pitkään katsota läpi sormien. Ei olisi lainkaan kummallista, että lähivuosina moottorikelkan kuljettamiseen tarvitaan erityinen ajokortti. Muutama vuosi sitten juuri näin kävi mopoilijoille.

Moottorikelkkailua ei kuitenkaan yksittäisenä harrastuksensa ole tarpeen nostaa erityisasemaan ja kohdella muita ankarammin. Pääosa kelkkailijoista käyttäytyy moitteettomasti eikä aiheuta varaa itselleen tai muille.

Isossa joukossa on kuitenkin lähes poikkeuksetta muutama häirikkö, jotka edesottamuksillaan pilaavat koko harrastuksen maineen. Heidän takiaan kärsivät nekin, joita ottavat huomioon oman ja muiden ihmisten turvallisuuden.

Pieni joukko on toilailuillaan vaikeuttamassa suuren joukon harrastusta, nostamassa jo ennestään kalliita vakuutusmaksuja ja romahduttamassa moottorikelkkailun mainetta.

Yllättävän usein, lähes joka toisessa kelkkaonnettomuudessa sen aiheuttaja on humalassa.