Uutiset

Moottoripyörällä portaita ja vuorenrinteitä alas

Kivikkoja, joenylityksiä ja jopa rakennusten sisällä ajamista.

Muun muassa tällaista on luvassa, kun hämeenlinnalainen Janne Porvari starttaa heinäkuun toisena päivänä Red Bull Romaniacs Hard Enduro -kilpailuun Romanian Sibiussa. Monien mielestä kyseessä on lajin rankin kilpailu maailmassa.

– Siellä on monia sellaisia paikkoja, joissa ei yksinkertaisesti pysty edes ajamaan. Vain muutamat huippukuskit pystyvät ajamaan jyrkimmät rinteet alas ja muut tulevat perässä joten kuten pyöränsyrjässä roikkuen, Porvari kertoo.

Hän osallistuu kilpailussa harrastelijaluokkaan, vaikka ammattilaissarjakin olisi voinut tulla kysymykseen.

– Luin jostain, että ensimmäisellä kerralla kannattaa aloittaa hobby-sarjasta, joten ilmoittauduin siihen, Porvari sanoo.

Fysiikkatreeniä ja …Youtube-videoita

Vuosittain järjestettävä kilpailu kestää viisi päivää, joiden aikana ajetaan kerrallaan aina noin viisi tuntia. Reitin kesto on tietenkin kiinni ajokelistä, sillä vesisateessa aikaa saattaa kulua useita tunteja enemmän.

Ensimmäisenä päivänä ajetaan niin sanottu aika-ajo Sibiun kaupungin pääkadulla, jonne on kasattu erilaisia esteitä. Neljänä seuraavana päivänä ajetaan maastoradoilla Romanian vuoristoisissa maisemissa.

Pitkien ajopäivien ja rankkojen ratojen vuoksi fysiikan pitää olla kunnossa. Porvari harjoittelee ajamalla sekä moottoripyörällä että polkupyörällä.

– Treenaan normaalisti ajamalla enduroa, mutta hakeudun niihin vaikeimpiin paikkoihin. Kotipihaan olen yrittänyt rakentaa sellaisia esteitä, joita kisassakin voi tulla vastaan.

Hyvän fyysisen kunnon lisäksi myös kaluston täytyy toimia moitteettomasti. Porvari on viimepäivät pitänyt taukoa harjoittelusta ja tehnyt kisapyörälleen täysremontin.

– Turha niin kauas on keskeyttämään lähteä. Tai parkumaan, että on liian rankkaa.

Valmistautuminen kilpailuun on ollut Porvarille jossakin määrin arpapeliä, sillä kisaradoista on paljastettu vasta satunnaisia kuvia. Jonkin verran osviittaa tulevasta Porvari on koittanut hakea Youtube-videoista ja kisajärjestäjän nettisivuilta.

– Ihan jännä nähdä, miltä siellä edes näyttää. Jännittääkään en vielä oikein osaa, katsotaan sitten paikan päällä.

Myös tavoitteiden asettaminen on jokseenkin hankalaa, kun monta asiaa valkenee vasta paikan päällä. Maaliin pääseminen uppo-oudolla radalla on tietenkin vähimmäisvaatimus.

– Muiden tasoa on vaikea tietää, sillä mukana saattaa olla kovia ensikertalaisiakin. Ja näissä piireissä varmaan kaikki haluaa voittaa, Porvari naurahtaa.

Enimmäkseen hienoa …vuoristoenduroa

Red Bull Romaniacs -kilpailuun osallistuu yli 250 kuljettajaa useista eri maista. Porvari on ainoa kisaan osallistuva suomalainen. Edellinen suomalainen kilpailussa oli Kari Tiainen vuonna 2004.

– Karin jälkeen kukaan Suomen huipusta ei ole halunnut lähteä tähän kisaan, Porvari kertoo.

Hän on saanut Tiaiselta jonkin verran ohjeita siitä, kuinka kilpailussa pärjätään.

– Pitää selviytyä äärimmäisistä paikoista ja tietysti pitää olla pirun hyvä kunto. Lohdutukseksi Kari sanoi, että suurimmaksi osaksi se on kuitenkin hienoa vuoristoenduroa.

Enduron lisäksi Porvari on ajanut muutaman vuoden myös moottoripyörien ylämäkiajoa. Tällä hetkellä enduro on vienyt voiton, mutta ylämäkipyörän aihiokin on jo rakentumassa miehen pyörätallissa.

– Saa nähdä, mitä tämän kisan jälkeen teen. Jos en Romaniassa pääse maaliin, niin sitten ensi vuonna täytyy varmaan mennä samaan kisaan uudestaan. (HäSa)

Asiasanat