Kolumnit Uutiset

Moottoritien kate on vanha jo ennen valmistumistaan

Hämeen Sanomissa helmikuussa vuonna 1990 julkaistusta ilmakuvasta näkyy, miten moottoritien varressa on Hämeenlinnan keskustan kohdalla hurjasti tilaa.

Paikka suorastaan huusi täytettä, rakentamista, kerrosneliöitä, kehitystä.

Kaivokadun parkkipaikka ja Kuivansillan kenttä näyttävät kuvassa jopa paljon isommilta kuin ikinä luonnossa.

Tunnustan osallisuuteni: olin saanut tehtäväkseni lietsoa tulta kehityksen ahjoon eli laatia aiheesta näyttävän ja mieliä kohottavan lehtikirjoituksen. Aiheesta? – Moottoritien kattamisestapa tietenkin. Ideahan ei ole mikään uusi. Tuolloin tartuin siihen nuoruuden innolla.

Puolensivun kuvan ohessa olevassa jutussa tuolloinen apulaiskaupunginjohtaja Veikko Syyrakki sanoo tietävänsä, että ”moottoritien kate tulee toteutumaan aikanaan, eikä se aika ole kauhean kaukana”.

Oraakkelin äänellä tuolloin puhuneella Syyrakilla on siis lupa röyhistää rintaansa. Hän oli eittämättä oikeassa, tosin vähäsen edellä aikaansa.

Myös juttuun haastatellut erittäin arvostetut arkkitehdit olivat innostuneita ideasta.

Tuolloisen Tampereen teknillisen korkeakoulun professorin Jere Maulan mielestä rakentaminen moottoritien yhteyteen ”tai jopa päälle” oli mitä hienoin ajatus.

Varmaan palkittu emeritusprofessori pitäisikin kohta kutsua tutustumaan moottoritien päälle nousseisiin betonilaatikoihin. Hänen viisas mielipiteensä olisi enemmän kuin mielenkiintoista kuulla.

Arkkitehti, sittemmin myös professori Kimmo Lapintie ideoi vuonna 1990, että moottoritien ”rakentaminen antaa mahdollisuuden kolmiulotteiseen kaupunkitilaan, kerrokselliseen kävelykatukeskustaan”. Jep. Kuulosti hyvältä silloin ja kuulostaa nyt.

Toistaiseksi kerroksellisuutta on ollut havaittavissa lähinnä vain silloin, kun on rakennettu kaikkein pyhimmät: riittävä määrä parkkipaikkoja.

Talvella 1990 elettiin vielä rahamarkkinoiden vapautumisen huumassa. Vanhoja kunnon markkoja kuviteltiin riittävän ihan kaikkeen. Pian syöksykierteeseen ajautuvissa pankeissa lakkoiltiin ja vaadittiin 10 prosentin palkankorotuksia.

Maa vajosi kohta syvään lamaan. Moottoritien katteen rakentaminen oli vähän kauempana kuin Veikko Syyrakki ennakoi.

Tunneli on jo valmis. Kauppakeskuksen avaukseen on syksyllä aikaa vuosi. Vuosi sinne tai 20 tänne! Mitä niillä on merkitystä?

Rakennuskolossin voi julistaa vanhaksi jo ennen valmistumistaan. Menneisyyteen kuuluvaan kulutusyhteiskuntaan moottoritien kate kurkottaa, ei tulevaan.

Paremmin saa perspektiiviä jonkin verran yli 100 vuotta vanhasta kuvasta: Turuntien sillan pielessä on ladonrähjä ja toisella puolella tuolloinkin uljaat Suomenkasarmit.

Päivän lehti

28.1.2020