fbpx
Uutiset

Moottoritien katteella uskottavuutta

Toivottavasti vaaka kallistuu rohkeasti kattamisen puolelle.

Hämeenlinnan kaupunginhallitus käsittelee maanantaina moottoritien kattamista. Myönteisessä tapauksessa asia etenee jo lokakuussa valtuustokäsittelyyn.

Hämeenlinnan kaupungin tehtävä on, ei toimia rakentajana tai maksumiehenä, vaan luoda edellytykset kaupungin keskustan kehitykselle. Veronmaksajille kaavoituksesta koituvia kuluja ei voi kiistää, mutta ne jäänevät sittenkin mitättömiksi saavutettaviin hyötyihin verrattuna.

Kaupunkilaisia kiinnostava ja huomattavaa julkisuuttakin saanut hanke etenee kysynnän ja tarjonnan ehdoilla.

Ilmaiseksi ei kaupungin kannata luovuttaa paraatipaikkaansa, ei etenkään, kun se ilmiselvästi on erittäin houkutteleva, eikä kiinnostuksen takana ole vain talouden hurjana jatkunut kasvu. Kaavoitetulla maalla on hintansa, mikä on Hämeenlinnassa pidettävä mielessä.

Toistaiseksi ei ole merkkejä, ettei NCC:n suunnittelema laaja kauppakeskus vetäisi yrityksiä suojiinsa. Miksi ei vetäisi? Esimarkkinoinnissa yli puolet kauppakeskuksen liiketiloista on jo varattu, vaikka sen toteutumisesta ei vielä ole edes lopullista tietoa. Moottoritien katteella on kaupallista uskottavuutta.

Asemakaava-arkkitehti Päivi Saloranta kertoi perjantaina Hämeen Sanomien haastattelussa olevansa kahden vaiheilla, onko kate vai niin sanottu kuivan maan vaihtoehto parempi ratkaisu. Jälkimmäisessä rakennettaisiin vain asuntoja ja vain Kaivokadun varteen nykyisen parkkipaikan kohdalle.

Lopullinen linjanveto kuuluu kaupungin poliittisille päättäjille.

Toivottavasti vaaka kallistuu rohkeasti kattamisen puolelle. Miksi tyytyä sinttiin, kun tarjolla on iso kala: ainutlaatuinen maamerkki Helsingin ja Tampereen välisen valtakunnan valtaväylän varteen.

Katteessa arveluttaneet korkeuserotkaan eivät ilmeisesti ole niin iso ongelma kuin aikaisemmin on esitetty, vaan lähinnä järjestelykysymys.

Kulkuyhteydet on rakennettava siten, että ihmiset pääsevät liikkumaan vaivatta. Moottoritien kate ei voi olla saavuttamaton saareke tai kaupunki kaupungissa.

Vanhaa, arvokasta ja olemassa olevaa ei pidä suinkaan uhrata uuden alttarille. Läheinen Vanha hautausmaa ja Suomenkasarmin alue ovat perinteisintä Hämeenlinnaa, jota on tarkoin vaalittava.

Toistaiseksi suunnittelu on edennyt päätösten pohjaksi hyvässä järjestyksessä. Myös kansalaisilla on ollut kiitettävästi mahdollisuuksia sanoa sanansa asiasta, joka herättää jatkossakin runsaasti mielipiteitä puolesta ja vastaan.

Moottoritien kattamista on sanottu suuruudenhulluksi ideaksi. Kitkeriksi ja osittain pahansuovissakin kommenteissa on hiven viisautta: luovassa hulluudessahan ei välttämättä ole mitään pahaa, ja hulluillakin ideoilla on taipumus kantaa.

Jos mitään ei tehtäisi, ei koituisi kulujakaan, mutta mikä silloin olisi lopputulos. Jo liian kauan kestänyt ruikutus keskustan kuihtumisesta vain jatkuisi hamaan tulevaisuuteen asti.

Menot