Uutiset

Mopoautossa maksaa pienuuden ekonomia

Yhä useampi isukki tai äippä kokee elämänsä järkytyksen, kun tutustuu teininsä kiivaasti vaatiman ajopelin hintoihin.

– Aika paljon kuulee huh-huh-kommentointia ja näkee ihmisten pudistelevan päätään, kun katselevat näiden hintoja, vahvistaa Liiketalo Pirttilän myyjä Joonas Pirttilä esitellessään Ligierin citymaasturi-mopoauton ominaisuuksia ja 14 990 euron hintalappua.

– Toisaalta ne, jotka tulevat ostoaikeissa myymälään, tietävät jo, mistä on kyse.

Mopoautojen varsin tyyris hinta verrattuna esimerkiksi ihan oikeaan pieneen henkilöautoon selittyy eri tekijöiden summalla.

– Ensinnäkin on pienet tuotantomäärät. Jonkun Renaultin tai Toyotan kauppakassia valmistetaan miljoonien erissä, mopoautoja vain muutamia tuhansia. Siinä puhuu suuruuden ekonomia, huomauttaa Pirttilän toimitusjohtaja Hannu Pirttilä.

– Valtava kehitys on tuonut mopoautoihin ilmastoinnit, airbagit, törmäystestit ja vaikka mitä herkkuja peruutustutkia myöden. Enää nopeus on erona tavalliseen henkilöautoon.

Aikamoinen taikatemppu

Myös lainsäädäntö asettaa vaatimuksensa. Microcar-mopoautoja maahantuovan Suomen Mopoauto Oy:n mukaan materiaalien keveys maksaa.

– Mopoauto ei saa painaa yli 400 kiloa. Silloin sitä ei voi tehdä samoista materiaaleista kuin tavallista autoa. Meidän kaikissa mopoautoissamme on esimerkiksi ruostumaton alumiinirunko, kun se henkilöautoissa on mustaa rautaa, huomauttaa myyntijohtaja Marko Kokko.

Hän kuvailee mopoauton vaatimia ratkaisuja ”aikamoiseksi taikatempuksi”.

– Siellä on levyjarrut joka kulmassa ja hienoa osaa aika paljon. Kaiken pitää olla kevyttä.

Käytetyt kuumaa kamaa

Mopoautojen hintahaitari alkaa vähän alle 10 000 eurosta ja päätyy 18 000:n tietämille. Vaikka hinnat ovat hunajaisia, käytössä mopoauto on edullinen ja pitää varsin hyvin arvonsa.

– Diesel-koneet kuluttavat 2-2,5 litraa satasella, eikä diesel-veroa tarvitse maksaa. Liikennevakuutukset ovat olleet kohtuullisia, noin 200 euroa vuodessa, mutta kasko-vakuutusten hinnat ovat nousseet 500-1 000 euroon vuodessa, Hannu Pirttilä kertoo.

Hänen mukaansa käytettyjen mopoautojen hinnat ovat ”järkyttäviä”.

– Ne ovat kuumaa kamaa. Ei meille juuri vaihtopelejä edes tule.

Pirttilästä myytiin viime vuonna 19 uutta mopoautoa. Perinteisempiä enduro-mopoja ja skoottereita meni noin 200 kappaletta.

– Hinnastahan se tietysti johtuu. Mopon saa uutena 1 500-3 000 eurolla. Harvalla yksinhuoltajaäidillä on mopoautoon varaa.

Hannu Pirttilä pitää uutisointia mopoautojen vaarallisuudesta harhaanjohtavana.

– On väärää puhetta, että onnettomuudet ovat lisääntyneet hurjasti. Se johtuu vain siitä, että niiden määrä liikenteessä on kasvanut niin paljon.

– Kuolemantapauksia on sattunut koko mopoautojen historiassa viitisen kappaletta. Tavallisessa liikenteessä kuolee ihmisiä joka päivä.

Suomen Mopoauton Marko Kokko painottaa, että mopoautojen turvallisuutta tulisi verrata kaksipyöräisten mopojen turvallisuuteen.

– Kyllähän nelitassuisella kulkupelillä pysyy paljon paremmin liukkailla keleillä tiellä kuin skootterilla. (HäSa)

Päivän lehti

19.1.2020