Uutiset

Mopoautossa turvatyyny ei suojaa

Mopoautojen eli kevyiden nelipyörien turvallisuus ei ole puheista ja yrityksistä huolimatta kehittynyt parissa vuodessa minnekään, Euro NCAP:in tekemä kolaritesti osoittaa.

Tuorein kolaritesti tehtiin L7e-luokan nelipyörillä. Tulokset antavat hyvin viitteitä myös L6e-luokan eli Suomessa tuttujen mopoautojen turvallisuudesta, koska molemmat luokat ovat rakenteeltaan hyvin samankaltaisia.

Vaikka nelipyörät näyttävät henkilöautoilta, ne eivät varustelultaan ja kolariturvallisuudeltaan yllä lähellekään henkilöautojen turvallisuustasoa.

Euro NCAP -testissä  olivat mukana Aixam Crossover GTR, Bajaj Qute, Chatenet CH30 sekä Microcar M.GO Family. Nelipyörille tehdään etutörmäystesti 50 km/h nopeudella periksi antavaan, toista ajoneuvoa simuloivaan esteeseen sekä sivutörmäystesti.

Ligierin Microcar M.GO oli testin ainoa lisävarusteisella turvatyynyllä varustettu nelipyörä. Testinuken pää kuitenkin osui tyynyn läpi ohjauspyörään, eikä tyyny suojannut kuljettajaa.

Muissakin nelipyörissä kuljettajan pää osui etutörmäyksessä ohjauspyörään.

Sivutörmäyksessä rakenteeltaan heikot ja sivuturvatyynyttömät nelipyörät aiheuttivat merkittävän loukkaantumisriskin.

Testitulokset  osoittivat, että nelipyörien kolariturvallisuus on edelleen huono. Kehitystä pari vuotta sitten tehdystä edellisestä testistä ei juuri ole tapahtunut.

Euro NCAP teki kokeeksi nelipyörien testin Toyota iQ -henkilöautolla. Toyota sai arvosanaksi täydet viisi tähteä. Chatenet CH30 jäi kahden tähden tulokseen, ja muut testatut nelipyörät saivat vain yhden tähden.

Ironista asiassa on, että pienen henkilöauton voisi ostaa samalla hinnalla kuin täysin turvattoman mopoauton. LM-HäSa