Uutiset

Museorautatiestä ei kuulu säröjä

Mikä saa nuoren miehen tarkastamaan 25000 ratapölliä ja hitsaamaan viikonloput läpeensä vanhaa höyryveturia kuntoon?
Jokioisten museorautatien ratamestari Lauri Virtanen hymähtää. Hän on tullut museorautatielle jo pikkunöösinä isän ja isoveljen perässä. Hekin ovat olleet ratamestareita.

-No, täällä on sen verran vähän porukkaa, että jokainen on joku mestari. Se on vähän niin kuin pakko. Mäkin teen mitä hommia vaan, Virtanen, 26, sanoo.

Virtanen katselee Minkiön ratapihan kiskoja ja sanoo, että ruoho on alkanut kasvaa. Pitäisi vähän myrkyttää, jotta ruoho ei kasva liian pitkäksi. Ja osa pölkyistä on hautautunut hiekan sekaan. Ne säilyisivät paremmin, jos näkyisivät vähän enemmän.

-Tässä pölkyt on niin kuin pitää, Virtanen esittelee ja jatkaa, että rata on museorautatien huippunopeuteen, 35 kilometriä tunnissa, nähden hyvässä kunnossa.

Radan kolke on aitoa ja kuuluu asiaan

Jokioisten museorautatien 14 kilometrin radalla on noin 25000 pölliä.

-Itse linjalla ei ole nyt paljon vaihdettavia pöllejä, mutta tänä keväänä suurin homma oli viedä vanhat pöllit radan varrelta pois. Niitä vietiin 8 vaunullista, Virtanen kertoo.

Ratamestarilla riittää aina hommia. Työ sisältää pölkyn vaihtoa, kiskojen kuntotarkistusta ja kaikkea vetureiden hitsauksesta siivoukseen.

-Kaikki on käsityötä.

Museorautatie on vanhaa rautaa jo 1800-luvulta.

-Jos täällä liian tarkkaan katsoo, saisi olla koko ajan huhkimassa.

Kun höyryveturi on liikkeellä, radassa huomaa muutokset. Kolke on aitoa, sillä ratapaloja ei ole hitsattu yhteen vaan ne on jatkoksilla yhdessä, joka aiheuttaa kalskeen. Kiskonpätkät ovat noin 8-10 metriä pitkiä.

-Kuljettajat sanovat, jos huomaavat jotakin, kaksi vuotta ratamestarina ollut Virtanen kertoo.

Miten ratamestari Virtanen on oppinut kaiken aina vanhoista raiteista entisöintiin?

-Joka homma on oma koulunsa. Ja työ opettaa, mutta pienenä poikana pyörin vaan jaloissa.

Ratamestarin mielestä harrastuksessa parasta on se, että näkee kättensä jäljen. Tärkeää on myös säilyttää vanha rata.