Uutiset

Musikaalikomedia Delilah on hulvaton ilotulituspaketti

– Hulvaton ilotulistuspaketti.

Hämeenlinnan teatterin kevään merkkitapaus on dekkarimusikaali Delilah. Musikaalin toinen käsikirjoittaja ja esityksen ohjaaja-koreografi Tiina Brännare uskoo käsissä olevan komedian, joka uppoaa yleisöön kuin kuuma naskali voihin.

– Tietysti itseäni jännitti etukäteen, koska tätä ei ole esitetty koskaan aikaisemmin. Maailmassa ei ole aikaisemmin tietääkseni tehty edes tämän tyylilajin musikaalia, Brännare pohtii hänen yhteistyössä Eppu Nuotion kanssa käsikirjoittamastaan dekkari-komedia-musikaalista.

Delilahin musiikki on soi Tom Jonesin tunnetuksi tekemä musiikki, kuten musikaalin nimestä voi päätellä. Pääroolissa on Arja Koriseva, joka oli osaltaan vaikuttamassa siihen, että musikaali päätyi juuri Hämeenlinnan teatteriin.

Arja on tehnyt yhteistyötä aikaisemminkin Tiina Brännaren kanssa ja teatterinjohtaja Heikki Paavilaisen kanssa.

– Paavilainen tarttui tarjottuun syöttiin heti ja otti musikaalin Hämeenlinnan teatterin ohjelmistoon, Tiina Brännare kertoo.

Delilah on kirjoitettu juuri Korisevalle:

– Visio syntyi noin kolme vuotta sitten, kun näin mielessäni Korisevan punaisessa iltapuvussa ja ase kädessä. Kirjoitusprosessi kesti Epun kanssa noin puolitoista vuotta, harjoittelu alkoi Hämeenlinnassa viime syksynä, Brännare kertoo tiivistetysti musikaalin taustan.

Myös Brännare ja Nuotio ovat tehneet yhteistyötä aikaisemmin, muun muassa musikaalin Marilyn Kaiken takana on nainen, Liz, Kesällä kerran. Työn alla on myös uusia produktioita.

– Keskinäisen luottamuksen täytyy olla parityöskentelyssä täydellistä. Lähettelemme vuoron perään tekstiä toisillemme. Kummallakin on lupa muuttaa toisen tekstiä. Muutoksista ei voi ottaa nokkiinsa, vaan kehittää tarinaa edelleen. Näin etenemme vaihe vaiheelta alkuperäisen synopsiksen mukaisesti.

Uutukaisessa musikaalissa on paljon myös tanssia. Tanssiryhmässä on ammattilaisia Ruotsista.

Tanssijasta moniottelijaksi
Tanssin merkittävän osuuden kokonaisuudessa selittää osaltaan Brännaren oma tausta, sillä esiintymislavoille hän kipusi jo pikkutyttönä juuri tanssijana. Balettitaustan omaava Brännare tanssi ammatikseen vuosikausia, opiskeli myöhemmin teatteritaiteen maisteriksi. Työtehtävät laajenivat tanssista näyttelijäksi teatteriin ja elokuvaan. Koko ajan vahvasti on mukana ollut koreografin työt, tietysti tanssin peruja sekin.

– Tanssija ura on aina lyhyt, se on raju ammatti. Näyttämölle en itse enää hingu, ohjaaminen ja kirjoittaminen vievät työajan, Brännare sanoo. Työsarkaa riittää myös koreografioiden tekemisessä:

Kirjoittamiseen hän ajautui vahingossa, kun Esko Roine patisti kirjoittamaan Marilynin käsikirjoituksen.

– Ei ollut valmista käsistä, mutta halu tehdä musikaali oli kova. Eppu Nuotio oli vanha tuttuni ja todellinen Marilyn-tietäjä. Siitä alkoi yhteistyö, joka jatkuu toivottavasti pitkälle tulevaisuuteen, Brännare toivoo.

Brännaren ja Nuotion, kirjailija joka kirjoittaa myös dekkareita, tavoitteena on rakentaa lähivuosien aikana edelleen uusia kokonaisuuksia:

– Tulemme saamaan muutaman vuoden sisällä yhteensä kymmenkunta ensi-iltaa teattereihin ja se on iso juttu, Brännare pohtii.

Haavekuvissa on myös tv- ja elokuvaroolit, mutta sillä rintamalla kilpailu ja tarjonta on Suomessakin äärimmäisen kovaa.

– Oma toiveeni on, että tulevaisuudessa pystyisi keskittymään entistä enemmän kirjoittamiseen ja ohjaamiseen. Kun vastuu on sekä tekstissä; ohjaamisessa; ja koreografiassa kokonaistyön määrä on valtava, Brännare pohtii nykyistä moniottelijan rooliaan.

Juttu on julkaistu Hämeenlinnan Viikkouutisissa 2.3.2012.