Uutiset

Myynnissä-kyltit puskevat pihaan

Ortelantiellä omakotitalon pihassa on suomalaiseen maisemaan outo näky. Talon kulmalla on iso kyltti, joka kertoo talon olevan myynnissä. Ihan kuin elokuvissa.

Huoneistokeskus on ottanut tavaksi markkinoida myytäviä omakotitaloja jenkkityylisesti ulkokyltein, jos asiakas siihen suostuu.

Uusi myyntikikka perustuu yrityksen kampanjaan: Älä myy naapurilta salaa.

-Tutkimusten mukaan kolmasosa ihmisistä muuttaa alle kilometrin päähän vanhasta kodistaan. Ja jopa yli 65 prosenttia etsii kotia alle 10 kilometrin säteellä nykyisestä kodistaan, sanoo Huoneistokeskuksen myyntijohtaja Jussi Hurme.

Herättäähän myynnissä-kyltit toki huomion. Tarkemmin tulee tihrusteltua, miltä talo ja tontti näyttävät. Myös spontaaneja puheluita voi tulla kylttien perusteella.

Kaikki eivät halua julkisuutta

Asunnon omistajat suhtautuvat tontille pystytettäviin kyltteihin vaihtelevasti.

-Osa on edelleen sitä mieltä, ettei halua julkisuutta kodilleen. Toki aina kuunnellaan myyjän toiveita, Hurme kommentoi.

Pieni ajelukierros myytävien omakotitalojen ohi kertoo, etteivät kovin monet ole innokkaita ottamaan ulkokylttiä tontilleen.

Turvallisuus ensin

Kiinteistönvälitys Terhi K:n yrittäjä Terhi Kallio on jo vuosia käyttänyt kylttimarkkinointia hyväkseen. Etenkin myytävillä tonteilla kyltit ovat olleet hyödyllisiä ja nopeuttaneet kaupantekoa.

Kallio kuitenkin sanoo miettivänsä aina kohteen turvallisuutta, ennen kuin ehdottaa myyjälle kylttien laittamista.

-Riskejä pitää aina pohtia, houkuttelevatko kyltit vääränlaista porukkaa.

Kallio käyttää ahkerasti osta-kylttejä myytävien rivi- ja kerrostalojen ikkunoissa. Hän suosii ikkunailmoituksia myös omakotitaloissa enemmän kuin pihassa nököttäviä kylttejä, koska kyltit ovat säille ja mopopojille alttiita.

-Joskus on sidottu kylttejä puuhun tai tikapuihin. Informaation pitää olla koko ajan saatavilla. Jos kyltti on puoliksi lumen peitossa, se kääntyy itseään vastaan.

Asuntoa ostavilta tulee ulkokylteistä suoraa palautetta.

-Paljon tulee puheluita, että me ajetaan täällä ja tällainen kohde on myynnissä. Paljonko se maksaa ja paljonko on neliöitä. Koen, että kyltit voivat saada aikaan tapahtumaketjun, joka johtaa jopa kauppoihin, Kallio sanoo. (HäSa)