Uutiset

Naftavarkaiden hyöky käy kukkarolle

Kuljetusyrittäjä Karimatti Tehikoski on raivoissaan. Yöllä Mäkelän teollisuusalueella on jälleen liikkunut dieselöljyä kuorma-autojen tankeista varastava liiga.

– Lynkkauspartiota tässä suunnitellaan, Tehikoski murjaisee puolitosissaan.

Lynkkauspartiolla ei ole kuitenkaan selkeää kohdetta. Öisin peitetyin rekisterikilvin liikkuvat, todennäköisesti ulkomaiset varkaat osaavat asiansa. Vain hangessa olevat jäljet paljastavat, että jerry-kannut ovat olleet raskaita kantaa.

Muuten jälki on siistiä.

– Olivat laittaneet korkinkin tankkiin kohteliaasti takaisin kiinni, Tehikoski näyttää.

Tonnin tappio

Tehikosken ja samassa pihapiirissä varikkoa pitävän Marko Ruinin autojen tankeista katosi torstaiyönä yhteensä noin 650 litraa naftaa. Nykyisillä hinnoilla vahinkoa tulee lähes tuhannen euron verran.

Lukuisat hämeenlinnalaiset kuljetusyrittäjät niin Mäkelässä kuin Moreenin alueella ovat kokeneet saman kohtalon alkuvuoden aikana. Yksi kopla jäi jo kiinni, mutta uusia on tullut tilalle. Tehikosken ja Ruinin mukaan kaikki alan yrittäjät ja työntekijät tietävät ja puhuvat ongelmasta.

– Aita on pakko tilata ja asentaa valvontakamerat, mutta kalliiksihan se tulee, toteaa Ruini.

Kiltintien toisella puolella Pekkaniskan varikolla on käyty jo pariinkin otteeseen.

– Kameroita asennetaan parhaillaan. Olemme ajaneet myös nostureita aidaksi kuorma-autojen ympärille, asentaja Jouni Huusko ja kuorma-autonkuljettaja Jarkko Vepsä kertovat.

Naftavarkaudet ovat tuttuja myös yrityksen Tampereen toimipisteessä.

– Vuodenvaihteen jälkeen näitä on ollut. Mahtaisikohan johtua naftan hinnankorotuksista? Huusko kysyy.

Naula tankkiin

Varkaat ovat tarkkoja siitä, mitä haluavat. Nostureiden ja traktoreiden polttoöljy ei kelpaa, ainoastaan verollinen diesel.

– Voi olla, että nafta päätyy jonkun kuljetusyrityksen autoihin. On hyvä kilpailla hinnoilla, kun autot kulkevat halvalla tai ilmaiseksi, Pekkaniskan miehet uumoilevat.

Jossain dieselillä on ostaja ja markkinat, se on varmaa. Mutta miksi ihmeessä kuljetusyrittäjät eivät hanki autoihinsa lukollisia tankkeja?

– Ei se mitään auta. Varkaat lyövät naulalla reiän tankkiin ja imevät sitten siitä. Uusi tankki tulee kalliimmaksi kuin tankillinen naftaa, Karimatti Tehikoski sanoo.

– Ja lukollisen korkinkin saa helposti vääntämällä auki. Jotkut ovat yrittäneet suojata tankkeja verkkoritilällä, mutta ei sekään oikein toimi.

Ruinin mukaan harvalla yrityksellä on varaa pitää sellaisia tiloja, joihin autot voisi ajaa öisin suojaan.

– Hankala on millään estää, kun autoissa tankit ovat näkyvillä. Eikä vakuutuskaan ilmeisesti korvaa polttoainevarkauksia, Ruini suree. (HäSa)